Nya planer för järnvägsbygge
Den nya järnvägen förbi Kiruna kommer inte att gå i tunnel bakom Kiirunavaara.Det innebär att nya tillstånd måste sökas och järnvägsplanen göras om på nytt.Trots detta tror Banverket och LKAB inte på några förseningar i bygget.
Ingen tunnel
Bygget är så omfattande att den är uppdelad i fyra olika järnvägsplaner. Nu måste plan 02 för en sträcka bakom gruvberget göras om och ställas ut på nytt.
Banverket och LKAB har kommit överens om att skippa den planerade tunneln vid Kimits sprängämnesfabrik och gå ovan jord i stället.
Järnvägen kommer i stället att dras närmare LKAB:s dammar för att hålla ett säkerhetsavstånd till Kimit. Det leder i sin tur till att LKAB måste bygga om dammarna vilket kräver tillstånd och en godkänd miljökonsekvensbeskrivning.
Tillståndsprövningar och utställningar är normalt en tidskrävande process, men man räknar med att hämta in den tid som går förlorad genom en kortare byggtid.
- Vi är vana att jobba med våra dammar och jag ser inga svårigheter med vare sig bygget eller miljöprövningarna, säger Anders Furbeck vid LKAB.
En tunnel anses tvärtom innebära en större risk att man inte ska klara bygget till utsatt tid.
Lägre kostnad
- Det innebär många osedda svårigheter och inte minst en väsentligt lägre kostnad, säger Anders Furbeck.
Robert Eriksson, projektledare vid Banverket, understryker att Banverket och LKAB har samma inställning när det gäller årtalet 2012.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!