Nya mötesplatser för LKAB kan bli dyra projekt

LKAB delfinansierar en mötesplats vid norska Rombak för cirka 260 miljoner kronor. Eftersom dubbelspår kommer att krävas längre fram kan satsningen visa sig vara en dyr kortsiktig lösning.

Mötesplatser. LKAB har medfinansierat 1?000 meter långa mötesplatser på norska sidan för att bolagets 750 meter långa tåg ska kunna mötas.

Mötesplatser. LKAB har medfinansierat 1?000 meter långa mötesplatser på norska sidan för att bolagets 750 meter långa tåg ska kunna mötas.

Foto: Jernbaneverket

KIRUNA2015-09-17 16:59

LKAB delfinansierar projektet med cirka 30 procent av en total kostnad om cirka 790 miljoner norska kronor, vilket även innefattar en mötesplats vid Bjørnfjell som är klar sedan tidigare.

För att få igång byggnationen vilken påbörjades i juli förra året var medfinansieringen var ett krav från norska Jernbaneverket.

– Det är bara LKAB som är i behov av mötesplatserna och för oss var det en nödvändighet och då måste vi hjälpa till och betala, säger Anders Björnström, verkställande direktör vid LKAB Malmtrafik.

Tidspress var ytterligare en faktor då samtliga planerade mötesplatser krävdes för att få full effekt sett till LKAB:s volymuppgång.

– Tre mötesplatser har byggts på svensk sida, men i Norge endast Bjørnfjell.

LKAB:s plan är att öka kapaciteten från dagens 27 miljoner ton till 37 miljoner ton.

– Förhoppningen är att det ska ske under 2018 men det beror på hur priserna ligger. Vi börjar rampa upp volymerna nästa år och därefter kan det gå fort.

Alla LKABS tåg är 750 meter långa. För att de ska kunna mötas krävs mötesplatserna som är minst 1000 meter långa.

– Den trånga sektorn är mellan Kiruna och Narvik och ytterligare en mötesplats längs malmbanan kommer att behövas mellan Kiruna och Luleå innan 2018.

Björnström säger, att mötesplatser är ett sätt att få till en kapacitetsökning i det korta tidsperspektivet eftersom det kommer att krävas dubbelspår i framtiden för att möta bolagets produktion.

Det innebär att mötesplatser som har byggts i Norge kanske inte kommer att användas om några år.

– Det är beroende på vilken lösning man väljer längre fram. Det är Trafikverket och Jernbaneverket som avgör och det finns olika planer. Blir det en tunnellösning i Norge kan några av dessa åtgärder vara onödiga.

På svenska sidan kommer mötesplatserna att ingå i dubbelspåren enligt Tomas Tossavainen, projektledare på Trafikverket, som just nu arbetar med underlaget till dubbelspår.

– Vi har arbetat med att ta fram en järnvägsplan på de första milen upp till Bergfors. Det finns dock inget beslut om byggande ännu.

Den första etappen blir dubbelspår mellan Kiruna, Krokvik, Rautas, Rensjän och Bergfors. Nästa etapp är Kopparåsen och Vassijaure. Byggandet kan tidigast komma igång 2019.

– Det kommer att ta tid men målsättningen är ett komplett dubbelspår, men det beror på vilken kapacitet som behövs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om