Nya lokförare välkomnas till LKAB

Nya lokförare anställs när LKAB expanderar. Totalt 43 lokförare inleder sitt arbete i LKABs regi från och med imorgon, av dessa är 31 övertagna från Green cargo.

MALMTÅG. Nu anställer LKAB egna lokförare.

MALMTÅG. Nu anställer LKAB egna lokförare.

Foto: Håkan Zerpe

Kiruna2015-06-30 20:40

På tre år kommer LKAB att öka sina volymer med 30-40 procent, och det är främst övertaget av gruvan i Svappavaara som är orsaken till de väntade volymökningarna. Därför behöver LKAB anställa egna lokförare menar Anders Björnström, vd Malmtrafik.

– Vi kommer att öka vår transportvolym ordentligt de närmsta åren och vi vill säkerställa att vi kan täcka förarbehovet, säger Anders Björnström.

LKAB tar över 31 lokförare från Green cargo och anställer själv 12 nyutbildade förare. Orsaken är dels väntad produktionsökning, dels är det en fråga om ekonomi och effektivisering.

– Det finns flera orsaker till detta, främst blir det billigare och bättre att ha egna lokförare. En enhetlig förarkår gör det möjligt för oss att styra ett varierande behov, och synergieffekterna blir bättre när förarna kan arbeta vid terminalerna också, säger Anders Björnström.

Medan södra omloppet fortfarande körs av Green cargo, kommer norra omloppet bara att trafikeras av LKABs egna lokförare. Peter Nilsson är en av lokförarna som gått över från Green cargo till LKAB och är först ut på sträckan.

– Det blir spännande att arbeta för LKAB, vi har haft ett bra samarbete tidigare. Green cargo har varit jättebra och blir det lika bra i LKAB så blir jag nöjd, säger Peter Nilsson.

Lokförarna som börjar arbeta åt LKAB kommer att tillhöra fackförbundet IF Metall, istället för ST som de tillhört tidigare. Medan ST har en lång erfarenhet av lokförare knutna till fackförbundet har IF Metall ingen erfarenhet alls.

– Vi är en helt ny arbetsgrupp för dem, med helt nya förutsättningar och krav. Det är ett betungande ansvar att köra fram ett tåg säkert, man arbetar ensam, man blir trött och det är mörkt och kallt, säger Peter Nilsson.

Peter Nilsson är fackligt engagerad och han förväntar sig inte att IF Metall ska ha kunskaper om lokförarnas arbetssituation. Det är nu upp till de fackliga representanterna att upplysa IF Metall om vad det innebär att vara lokförare.

– Det är främst min kollega Stefan Gustafsson som kommer att informera IF Metall, säger Peter Nilsson.

Imorgon håller LKAB en ceremoni då sträckan Kiruna-Narvik för första gången trafikeras av egna lokförare. Under hösten kommer LKAB att fatta beslut om att utbilda ytterligare lokförare, det är osäkert hur många.

– Hur många det blir hänger ihop med hur mycket vi rampar upp volymen, men kanske lika många som vi utbildat nu, säger Anders Björnström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!