Det var Kiruna mails vd Roger Lindehag som fick idén att göra frimärken av alla arkitekttävlingar, illustrationer och utvecklingsplaner.
Jubileumsmotiv
– Sedan 1997 när jag startade firman har jag hela tiden funderat på frimärksmotiv, säger Roger Lindehag.
En röd tråd genom åren har varit nostalgi och jubiléer. Exempelvis har han låtit göra en serie frimärken med gamla byggnader som försvunnit, jubileumsmärken till Kirunas 100-årsjubileum och en hyllning till amerikanska bilar. Men i och med den världsberömda stadsomvandlingen kom idén att göra något lite mer framåtsyftande.
– Jag fick tillstånd av kommunen och de som gjort illustrationerna att använda några av bilderna. Jag och konstnären Jonas Andersson har tagit fram tre motiv, och serien kallar vi "Nya Kiruna", säger Roger Lindehag.
Bäst före
För att få bilderna att passa i frimärkesformat fick en del människogestalter i förgrunden tas bort. I övrigt känns de igen från arkitekttävlingarna.
Den som vill ha ett minne för framtiden, kanske något att hålla upp mot nya stadshuset och jämföra, får dock skynda sig. Endast 27 000 frimärken har tryckts upp.
– De här märkena har ju lite färskhetstid, de fungerar ungefär tills nya stadshuset står klart, säger Roger Lindehag.
Återstår att se hur länge det blir.