– Våra äldre ska kunna få en bil och inte behöva vänta i timmar, säger Björn Letho, ordförande för Taxi Kiruna.
NSD har i flera artiklar berättat om strulet med färdtjänsten. När det nya avtalet om färdtjänst- och sjukresor i kommunen tecknades i december - och det stod klart att Luleåföretaget Transport i Norrland AB skulle sköta axla ansvaret ihop med Länstrafiken - slutade Taxi Kiruna att ta färdtjänstkörningar.
Läs mer: "Nytt färdtjänstavtal undertecknat"
De nya aktörerna fick en tuff start och många Kirunabor som har rätt till färdtjänst- och sjukresor hörde av sig till NSD och berättade om problemen.
Läs mer: "Taxin kom aldrig - missade läkarbesök"
Läs mer: "Problem med Kirunas färdtjänst: Katastrof"
Missnöjet har nått kommunens politiker som under förra året lämnade över ansvaret för färdtjänsten till Regionala kollektivtrafikmyndigheten, RKM.
Läs mer: "Zakrisson: Förstår att det är besvärligt"
Läs mer: "Politikern: Ingen besparing på färdtjänsten"
Centerns Gunnar Selberg har gått längst och krävt att det nya avtalet ska sägas upp.
Läs mer: "Kirunapolitiker sågar färdtjänstavtalet"
Men nu utmanar Taxi Kiruna Länstrafiken och Transport i Norralnd AB om de äldre kunderna.
Seniortaxi, som den nya satsningen kallas ska rulla på från och med den första april. Tanken är att personer som har rätt till färdtjänst ska kunna åka billigare mellan 08-12 och 14-17 på vardagar. Då blir det framförallt samåkning som gäller.
En resa i centrala Kiruna ska kosta 50 kronor, en resa till Lombolo 60 och en resa till Tuolluvaara 70 kronor.
– Många har det kanske inte så bra ställt, säger Björn Lehto, och bekräftar att många som har rätt till färdtjänst valt att ringa efter en vanlig taxi istället.
NSD pratar kort med Markus Johansson, taxiförare:
– Förhoppningsvis kan vi få fler körningar och kunderna kan åka till ett bra pris.
Alla detaljer är ännu inte klara, det går ännu inte att boka resor, och det är inte säkert att satsningen blir permanent. Telefonisterna kommer få en viktig roll.
– Vi får utvärdera efter ett tag och se hur det går, säger Björn Letho.
Han berättar att många, såväl äldre som anhöriga till personer som har rätt till färdtjänst, redan hört av sig.
– Jag har fått säkert 10-12 samtal från folk som frågat hur de ska göra för att boka en resa.