Ny rymdentreprenör anmäler sitt intresse

Det är fler bolag än Virgin Galactic som vill ta upp betalande resenärer i rymden.Här anmäler sig en entreprenör med ett annorlunda koncept.Den som väljer en rymdresa med Xcor får en exklusiv plats i sätet intill astropiloten.

Så här kommer Xcors rymdfarkost Lynx se ut när den är flygfärdig. Den ska ska bryta ljudvallen på 20 sekunder och nå 100 kilometers höjd på tre-fyra minuter.ILLUSTRATION: Mike Massee/XCOR

Så här kommer Xcors rymdfarkost Lynx se ut när den är flygfärdig. Den ska ska bryta ljudvallen på 20 sekunder och nå 100 kilometers höjd på tre-fyra minuter.ILLUSTRATION: Mike Massee/XCOR

Foto: Mike Massee / XCOR

KIRUNA2011-04-16 04:34

Det amerikanska företaget Xcor utvecklar som bäst en liten tvåsitsig suborbital rymdfarkost med namnet Lynx på Mojavebasen i Kalifornien.

Farkosten lyfter i ett steg från en vanlig landningsbana och använder sig av återanvändbara raketmotorer som drivs av ett giftfritt bränsle.

Den som hostar upp 95 000 dollar (cirka 600 000 kronor) och tar plats i det enda passagerarsätet får en häftig start på äventyret.

På gränsen till rymden
På 20 sekunder har man brutit ljudvallen och på tre-fyra minuter när man 100 kilometers höjd, vilket brukar definieras som gräns för där rymden börjar.

Konceptet ska ge billigare och säkrare rymdresor.

Andrew Nelson är chef för den operativa verksamheten och han har precis besök i Sverige och tittat på förutsättningarna för att kunna använda Kiruna som bas.

Här är det också tänkt att Virgin Galactic ska skicka upp sina första rymdturister framåt 2016.

- Det här skulle vara en underbar plats att operera från. Det finns ett obegränsat luftutrymme och ingen överflygningstrafik. Det är bara bra om det finns andra rymdoperatörer här, säger Andrew Nelson.

En ny kapplöpning
Xcor hoppas vara redo att skicka upp sina första rymdturister från USA kring årsskiftet 2012-2013. Närmare 100 personer har skrivit på under de två år som biljetterna har varit ute till försäljning.

Det är ungefär samtidigt som Virgin Galactic planerar för sin start.

Andrew Nelson vill dock inte kännas vid att det skulle pågå en kapplöpning mellan bolagen.

- Det finns en marknad för både dem och oss. Faktum är att många av våra kunder även har köpt biljett hos Virgin. Det är som på ett nöjesfält, man vill åka alla berg- och dalbanor.

Magnifika utsikter
Upplevelsen kommer att bli annorlunda. I Virgins farkost Spaceshiptwo reser man i sällskap med andra och får tillfälle att koppla lös bältet och sväva fritt i kabinen.

I Xcors Lynx sitter man fastspänd i passagerarsätet.

- Vi har frågat massor av astronauter om vad de gjorde under sin rymdfärd. Nästa alla säger att de satt och tittade ut genom fönstret, säger Andrew Nelson.

Utsikten från Kirunas rymd- och luftrum tror han blir särskilt magnifik.

Xcor har dock själva inga ambitioner att etablera sig på nya platser. Affärsmodellen är att utveckla och sälja farkoster till externa rymdlinjer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om