Ny järnväg planeras

Dubbelspår mellan Kiruna och Narvik – det är Trafikverkets plan för att den ökande tågtrafiken ska kunna mötas.

DUBBELSPÅR. Enligt Trafikverket är dubbelspår den bästa lösningen på trängselproblematiken längs Malmbanan.

DUBBELSPÅR. Enligt Trafikverket är dubbelspår den bästa lösningen på trängselproblematiken längs Malmbanan.

Foto: Göran Ström

Kiruna2015-03-04 18:02

Trafikverket ska ta fram en järnvägsplan för dubbelspår på en första etapp av Malmbanan norr om Kiruna.

– Kapacitetstaket på Malmbanan har börjat nå översta gränsen. Det räcker inte att bygga ut mötesstationerna så att de långa malmtågen ryms utan vi måste göra något åt själva linjen också. Och eftersom det går så många tåg har vi mindre tid att underhålla, säger Mikael Ylinenpää som arbetar med planering på Trafikverket Region Nord.

I första läget gör man en plan för Kiruna – Bergfors och det kommer att ta några år. På sikt ska man se över hela vägen till Riksgränsen. Och det blir en lättnad för alla om man får till ett dubbelspår.

– Problemen kvarstår så länge vi inte bygger någonting. Med den annonserade kapacitetsökningen på transporterna som finns, måste man göra något åt det här för att de ska kunna mötas. Alla transportslag både gods, malmtrafik och persontrafik aviserar högre mängder av resenärer och gods, säger han.

Den plan man går ut med nu går på 30 miljoner. Men att endast ha dubbelspår på vissa sträckor behöver inte lösa problemen.

– Man måste försöka ha en sammanhållande del annars blir det en flaskhals där spåren går ihop igen, säger han och fortsätter:

– Vi har lyft det här upp mot departementet att detta är en viktig del av sträckan så vi får hoppas att det kommer ett politiskt beslut på att man kan ge oss pengar till byggnationen. Det är så mycket pengar vi talar om att det måste komma riktade medel.

Allra tidigast 2019 kan byggnationerna komma igång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om