Nu ska turistanläggningar i norr säljas i samma paket
Icehotel i Jukkasjärvi och Björklidens fjällby slår ihop sina marknads-avdelningar.- Vi ska ta fram produkter som vi tror att marknaden vill ha, säger Dan Björk vid Icehotel.
Övraden: Olle Isberg, ägare Björkliden, Yngve Bergqvist, verkställande direktör Icehotel, Dan Björk, marknadsansvarig Icehotel. Nedre raden: Jenny Kling, marknads- och säljansvarig Björkliden, Jennie Wikström, platschef Björkliden, Camilla Bondareva, presschef, Icehotel.FOTO: HANS STERNLUND
Foto: Hans Stenlund
- Resan tar bara drygt en timme och är inte en transfer, utan en upplevelse i sig, särskilt om man åker tåg, säger Dan Björk.
Själv reser han världen runt för att sälja in Icehotel. Han har nyligen varit
i Frankrike, Japan och USA medan ett hundratal tyska reseförsäljare precis har varit på plats i området.
Det är den tyska marknaden som förväntas växa mest de kommande åren.
I dag är engelsmännen den största gruppen som besöker ishotellet. De utgör hela 42 procent av besökarna.
Mer än skidåkning
Björk tror att många vill uppleva både ishotellet och Björkliden som han anser är mer än en skidanläggning.
- De har till exempel hundspannsturer och andra aktiviteter som de klarar lite bättre än i Kirunaområdet. Samtidigt är många av våra gäster intresserade av att åka utför.
Nu ska de två företagen sälja paketresor och genomföra andra gemensamma kampanjer. De ska dela på personalen vid respektive marknads- och säljavdelning. Inget nytt bolag ska bildas och ingen kommer att gå mellan företagen.
Allt bygger på ett ömsesidigt förtroende.
- Vi har haft en del samarbete sedan tidigare, nu tar vi ett stort kliv vidare, säger Olle Isberg, delägare i Björklidens fjällby.
Lågkonjunkturen
- Även om vi skulle ha haft ett avtal räcker det inte långt om man inte känner tillit till varandra. Det här är ett win win-samarbete som är bra för båda anläggningarna och bra för Kiruna som turiststad, säger Yngve Bergqvist, verkställande direktör vid Icehotel.
Lågkonjunkturen har slagit på olika sätt för de två företagen. Björkliden har kanske något oväntat kunnat öka sin omsättning med sex-sju procent.
Icehotel som har en större andel konferenser och andra företagsresor har haft det desto tyngre i vinter. Omsättningen har sjunkit med 20 procent.
- Men det är jämfört med en absolut toppnivå föregående säsong. Nu är vi nere på 2006 års nivåer, säger Yngve Bergqvist.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!