På ett extrainsatt sammanträde ska kommunfullmäktige anta detaljplanen för den nya stadskärnan.
– Den här planen ger möjlighet till ett mycket rikare stadsliv. Man kommer att möta folk i större utsträckning än i dagens stadskärna, säger Sara Aspvik Thelin, planarkitekt.
Detaljplanen omfattar totalt nio kvarter, torget och ett antal gator. Förenklat ska allt som hör en stadskärna till - bostäder, butiker, kontor, hotell och kulturhus - finnas i nya centrum. Detaljplanen anger emellertid bara vad som får byggas, inte exakt vad som kommer att byggas, hur husen ska se ut eller hur höga de blir. Sådant ska förhandlas och regleras i avtal mellan kommunen och byggbolagen. Och med detaljplanen på plats kan förhandlingarna om byggprojekten bli riktigt skarpa. Sara Aspvik Thelin kallar detaljplanen "flexibel".
I oktober 2014 lät kommunen byggbolag skicka in förslag om vad de skulle vilja bygga i nya centrum och hur bebyggelsen skulle kunna se ut. Bolagen med bäst förslag fick förtur att förhandla om projekten.
Kommunens mark- och exploateringschef, Eva Ekelund, berättar att flera byggbolag lämnat in "fantastiska förslag".
– Vi vill utmana dem, se vad de vill bygga och tillföra den nya stadskärnan. Det är otroligt kul att se vad de här duktiga arkitekterna vill göra. Fördelen med att inte reglera för mycket är att vi inte har låst oss - har någon en bra idé ska detaljplanen inte vara ett hinder. Om vi hade styrt upp för mycket hade vi sannolikt inte fått in lika bra förslag, säger hon.
I alla kvarter är det förstås tillåtet att bygga bostäder och butiker. I en del kvarter får också parkeringshus, förskola, vårdcentral och hotell byggas. En viktig utgångspunkt är att få till rikt stadsliv med tydliga handels- och promenadstråk. Torget ska fungera som en mötesplats och möjliggöra olika sorters aktiviteter. Flera gator leder därför dit. De kommer att bli så kallade gångfartsgator - det vill säga att trafik enbart är tillåten i låg hastighet på gåendes villkor.
Även handelsgatan, som förbinder torget med det tilltänkta volymhandelsområdet öster om stadskärnan, blir en gångfartsgata. Tvärgatorna till handelsgatan blir lokalgator och kommer sannolikt tillåta trafik om högst 30 kilometer i timmen. På Malmvägen, som avgränsar planområdet söderut, blir hastigheten troligtvis 40 kilometer i timmen.
Handelsgatan kommer att ha butiker på båda sidor. Bottenvåningarna i husen mot handelsgatan får bara inrymma lokaler för publik verksamhet - huvudsakligen butiker - och entréerna måste vara vända mot gatan.
– Vi har utgått ifrån Kirunabornas önskningar om en tät stadskärna med ett rikt folkliv. Vi vill skapa en frekventerad gågata som människor rör sig på och därför samlar vi huvudsakligen handeln till en gata, säger Sara Aspvik Thelin.
Hur E10 ska dras om vid nya centrum är ännu inte klart. Kommunen vill ha en generösare, något östligare dragning och att vägen sänks ner. Men eftersom det ännu inte är helt klart hur vägen ska dras om har det kvarter som ligger närmast E10, kvarter sju, lyfts ut ur planområdet.
Kvarter sju ingår i nästa stora detaljplan, den som till största delen rör volymhandelsområdet. Den väntas bli färdig och vinna laga kraft under nästa år.
Läs mer: "De bygger 10 000 kvm i nya centrum"
Eva Ekelund tycker att en av detaljplanens förtjänster är att handeln samlas.
– Vi vill att stadskärnan ska blomstra och har funderat mycket på hur vi kan skapa bra förutsättningar för handeln. Och jag tror att det är en bra lösning att knyta ihop detalj- och volymhandeln som vi gör nu, säger hon.
När kommunen och byggbolagen kommit överrens tecknas ett markanvisningsavtal och därefter kan bygglovsansökningarna lämnas in. Eva Ekelund tror att avtal för åtminstone fyra kvarter kommer att kunna tecknas redan i höst och hoppas att två-tre kvarter kan börja byggas nästa barmarksäsong.