Nu ska Herculeskraschen städas bort

Haverikommissionen är ännu inte klara med utredningen av Herculeskraschen. Enligt den preliminära faktasammanställningen finns det dock saker som tyder på att planet inte var manövrerat när olyckan skedde.

Foto:

KIRUNA2013-08-01 19:59

I mitten av mars förra året kraschade ett norskt Herculesplan på Kebnekaise och fem personer miste livet. I samband med olyckan spreds flygdelar och bränsle över fjällområdet. Under sommaren förra året avslutade Statens haverikommission sitt arbete och städinsatser kunde inledas. I september tvingades dock städningsaktionen i det otillgängliga fjällområdet avbrytas på grund av kraftigt snöfall. Då hade man samlat ihop 15 ton vrakdelar av de totalt 40 ton som ska städas undan.

Nu ska städinsatsen återupptas i ett samarbete mellan Statens fastighetsverk och Försvarsmakten. Arbetet beräknas pågå till och med vecka 34.

Haverikommissionens utredning av olyckan är fortfarande inte färdig, men de lämnade in en preliminär faktasammanställning 11 maj 2012. I den framkommer bland annat att flygplanets funktioner för markkollisons- och terrängvarning är begränsat på olycksplatsen. Det framåtblickande varningssystemet omfattar där enbart flyghinder som exempelvis master och torn. Uppgiften om den begränsningen står inte i flygmanualen, men finns som tillägg i flyghandboken. Det har rapporterats falskvarningar från samtliga norska plan av den aktuella typen, men loggen till det havererade planet tyder på att det haft ett högre antal falskvarningar än sina systerplan.

Några av de bortstädade vrakdelarna har visat tecken på brand, om än med väldigt liten utbredning. När landställ och roder har analyserats har Statens haverikommission fått bilden av att flygplanet inte var manövrerat vid kollisionsögonblicket.

I rapporten står det även att det inte kan uteslutas att det rådde svåra vindförhållanden vid havereringsplatsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!