Allt började i början av april, när regeringen fattade beslut om att införa temporär flygplikt till vissa orter, däribland Kiruna. Den skyndsamma upphandlingen om samhällsnödvändiga flygtransporter till Norrland vanns av flygbolaget Amapola Airlines. Men bolaget planerade att flyga med mindre plan som inte klarar kravet på godstransporter.
Efter stark påverkan från aktörer i norr, bland andra Region Norrbotten, bestämde sig SAS den 19 april för att fortsätta trafikera Umeå, Luleå och Kiruna på kommersiell basis och Amapola gick med på att släppa ifrån sig de tre orterna.
I veckan kom dock chockbeskedet att SAS hade för avsikt att ställa in flyget redan från måndag på grund av för få bokningar. Då reagerade Gunnar Selberg, kommunalråd i Kiruna blixtsnabbt och bokade 40 flygstolar.
Regionrådet Nils-Olov Lindfors har följt senaste dagarnas drama på nära håll.
– På söndagen hade landshövding Björn O. Nilsson ett långt samtal med Tomas Eneroth och jag är väl försiktigt optimistisk. Samtalet med regeringen ska fortsätta till veckan. Tills dess ska jag, landshövdingen och Gunnar Selberg kroka arm och komma med starka argument, han.
Lindfors törs inte ropa "faran över" riktigt än.
– Det är otroligt viktigt för oss, bland annat för LKAB och för all stafettpersonal och andra med specialkompetens, att flyget fortsätter att gå till och från Kiruna, säger Nils-Olov Lindfors.