Nu är kassaservices tid förbi i hela Norrbotten
I går stängde Svensk kassaservice sitt sista kontor i Norrbotten.Kunderna som har nyttjat kontoret i centrala Kiruna fick behålla servicen längs av alla i länet, men minerna var ändå bistra.- Det här är åt helskotta, säger Torsten Lundgren, 74.
Företagaren Thomas Farelind och pensionären Torsten Lundgren hörde till de allra sista kunderna vid Svenska kassaservice i Norrbotten. I går stängde kontoret även i centrala Kiruna. FOTO: HANS STERNLUND
Foto: Hans Sternlund
Kanske är det dags att hitta på ett nytt namn på byggnaden.
Eva Örhem drog igen luckan för sista gången efter att ha jobbat 30 år inom det senaste företaget och på Postens samtliga fem kontor
i centrala Kiruna. Blomsterkvastar prydde bänkarna bakom glaset.
Uppskattning
- Vi har fått dem av kunder. Det känns roligt att de har visar uppskattning, säger hon.
För henne och kollegan Maria Bergström väntar omplacering till Posten futurum där de får lön hela året för att vara aktivt jobbsökande. Tre personer vid Kirunakontoret tar pension.
För kunderna återstår att hitta
andra ställen att utföra sina ärenden.
"Mycket bluff"
Pensionären Torsten Lundgren och företagaren Thomas Farelind ser inte fram emot att börja använda datorer och uttagsautomater.
- Det är så mycket bluff med automaterna, jag blir nog tvungen att gå till banken för att ta ut pengar, säger Torsten Lundgren.
Thomas Farelind kom med en bunt femhundralappar i näven för att betala räkningar. Den rutinen har han haft varje månad under lång tid.
- Det har blivit lite av en grej eftersom alla har tjatat om att jag måste skaffa internetservice. Nu får jag väl göra som alla andra och göra mina ärenden hemifrån. Jag kommer att sakna den sociala delen, säger han.
Tror på rekyl
Han tror dock på en återkomst för den personliga servicen.
- Jag märker på biluthyrningen att folk vill ha den personliga bekräftelsen på att bokningen är genomförd. Det kommer att bli en rekyl på den här utvecklingen förr eller senare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!