Nätverket guld värt i bistra tider
Varje vecka har BNI-teamet möte i Kiruna. Syftet är att dela med sig av sina affärskontakter till varandra.
Många företag i Kiruna är med i nätverket BNI, däribland: Ann-Kristin Jatko från Akja helhet, Tone Strålind från Tåga konsult och Jonny Siikavaara, Softcenter. FOTO: Alexander Linder
Foto: Alexander Linder
En gång varje vecka träffas företagare för att dela med sig av kontaktuppgifter till någon eller några i gruppen. Det finns ett syfte med det:
- Vi ska hjälpa varandra att göra affärer, säger hälsorådgivaren Ann-Kristin Jatko som äger företaget Akja Helhet i Kiruna.
BNI står för Business Network International och är ett världsomspännande affärsnätverk med över 100 000 medlemmar.
I Kiruna är nätverksgruppen tämligen nystartad och i dag ingår 18 Kirunaföretag i gruppen. Målet är att bli 30 till 40 medlemmar.
Det finns ytterligare tre team i Luleå och team är på väg att starta i Boden och Piteå.
Ge och få
Endast en representant från varje bransch får vara medlem i en grupp.
Det får inte förekomma konkurrens inom teamet. Under träffen håller företag presentationer av sin verksamhet och vad man önskar uppnå.
Då kan det visa sig att någon i gruppen har en kontaktuppgift som i slutändan leder till en lyckad affär.
Dela med sig
- Det är en billig marknadsföring. Vi är människor med massor av kontakter som vi kan dela med oss av till varandra. Ju mer man ger, desto mer får man tillbaka, säger Tone Strålind på Tåga konsult.
Att hjälpa varandra kan ha många fördelar, inte minst när det råder lågkonjunktur och finanskris.
Föreläsningar
- När det är bistra tider vill man inte stå ensam, säger Jonny Siikavaara från Softcenter.
Den 27 mars 2009 kommer BNI:s grundare Ivan Misner till Icehotel i Jukkasjärvi för att hålla föreläsningar om marknadsföring.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!