Näringslivsklimatet kritiseras

Petter Hörvall, vd för Hörvalls buss, är inte ensam om att tycka att dialogen mellan kommunen och företagen är undermålig.I dag har företagare, politiker och forskare träffats för att försöka nå ett bättre näringslivsklimat i Kiruna.

Forskaren Kjell Rask från Luleå tekniska universitet deltog i workshopen i Kiruna. FOTO: Alexander Linder

Forskaren Kjell Rask från Luleå tekniska universitet deltog i workshopen i Kiruna. FOTO: Alexander Linder

Foto: Alexander Linder

KIRUNA2010-05-27 06:00
Varje år gör Svenskt näringsliv en enkät bland företagarna i landet om företagsklimatet. Där hamnar Kiruna på 277:e plats av 290 kommuner.
Hur ska Kiruna kunna klättra uppåt på den rankingen? Det var något som diskuterades under en workshop som bland annat Kiruna kommun och Luleå tekniska universitet arrangerade på onsdagen.
Efterlyser bättre dialog
Företagaren Petter Hörvall tyckte att Svenskt näringslivs ranking ger en rimlig bild av verkligheten.
- Nu hoppas jag att Kiruna kommun tar åt sig av kritiken och ser till att dialogen förbättras. Det behövs mer arrangemang mellan tjänstemän och företagare. Kanske kan det göra att man förstår varandras vardag bättre.
Han hade en del kritik att komma med när det gäller skolskjutsarna.
- En av mina största kunder är kommunen, men det är också den största konkurrenten. Det är lite tvetydigt, sade Petter Hörvall.
Kommunalrådet Kenneth Stålnacke (S) framhöll att cirka hundra nya företag startar i Kiruna varje år och att 80 procent av dem finns kvar efter tre år vilket är betydligt högre än riksgenomsnittet.
Gobiöknen
Han hänvisade också till undersökningen Årets företagarkommun där Kiruna hamnar på 28:e plats.
- I en sorts mätning är vi i topp, men enligt Svenskt näringslivs mätning befinner vi oss i Gobiöknen. Det är ofattbart.
Kjell Rask, forskare i Luleå tekniska universitet, gav en kommentar.
- Det är helt olika saker man har undersökt, det finns inget direkt samband. Det kan gå bra för ett företag, men företaget kan ändå vara missnöjt över hur allmänheten ser på företaget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om