Mystiska samtal förbryllar

Kirunabon Bengt Peräla upptäckte att samtal som han aldrig hade ringt belastade hans telefonräkning.Samtalen fortsatte att ticka in trots att han stängde av telefonen för utgående samtal.Först efter två månader startade Telia en utredning.

Telefonen är avstängd, ändå forsätter Bengt Peräläs telefonräkningar att fyllas av obekanta nummer. Nu ska Telia gå till botten med mysteriet. FOTO: HANS STERNLUND

Telefonen är avstängd, ändå forsätter Bengt Peräläs telefonräkningar att fyllas av obekanta nummer. Nu ska Telia gå till botten med mysteriet. FOTO: HANS STERNLUND

Foto: Hans Sternlund

Kiruna2009-08-24 06:00
Det var under försommaren som Bengt Perälä gick igenom en specificerad telefonräkning och upptäckte ett antal okända nummer.
De flesta gick till mobiltelefoner som hörde till mekaniska industrier och åkerier i Kiruna. Några nummer gick till okända privatpersoner i och utanför Kiruna.
Efter att ha försäkrat sig om att ingen i familjen hade ringt samtalen tog han kontakt med Telia. Trots ett otal samtal till kundtjänsten var det ingen som tog tag i problemet.
Till sist stängde han av telefonen för utgående samtal, men de obekanta numren har fortsatt att dyka upp på telefonräkningen.
Korta samtal
Samtalen är korta, mellan 20 sekunder och tre minuter, och det handlar inte om några stora pengar. Under den senaste fakturaperioden har räkningen belastats med 244 kronor.
- Telia har visserligen krediterat mig för samtalen, men på två månader är det ingen som har gått till botten med problemet. Det är obehagligt att mitt telefonnummer används på något sätt, säger han.
När NSD tog kontakt med Telias pressjour förra veckan började det hända saker ganska snabbt. Nu har Telia under två dagar haft ute personal som har gjort mätningar på ledningarna mellan stationen och Bengt Peräläs telefon, dock utan att hitta något fel.
Ovanligt problem
I dag fortsätter de felsökningen med att gå igenom själva stationen.
- Det här är ett mycket ovanligt problem. Men vi ska hitta det och naturligtvis kompensera kunden, säger Emma Petrini vid Telias pressjour.
Bengt Perälä tar emot det beskedet med lättnad.
- Det måste ligga i allas intresse att det här ordnas upp. Det kan vara fler som har råkat ut för samma sak, men som inte har upptäckt det. Det kan vara vits för fler att undersöka räkningarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om