LKAB ska besluta senast 2014 om malmen från Mertainen ska transporteras med lastbilar eller tåg.
- Om vi beslutar oss för tåg kan terminalen vara klar redan 2016, säger Magnus Ragneberg, sektionschef för projekt logistik till tidningen LKAB Framtid.
Tanken är ett stickspår från den befintliga järnvägen.
Enligt LKAB Framtid beräknas gruvbrytningen i Mertainen att innebära en ökning från sex tåg till fjorton varje dygn på Svappavaarabanan.
Till det kommer även Northland Resources börja använda järnvägen nästa år för malmtransporterna från Pajala.
Ökningen gör att Trafikverket nu planerar en mötesplats i Mertainen.
- Minst en längre mötesplats på Svappavaarabanan är en förutsättning för att klara belastningen, säger Magnus Ragneberg till LKAB Framtid.
LKAB har framfört ett önskemål till Trafikverket om att mötesplatsen ska vara färdig 2014.