Flera upprörda läsare hörde av sig och på sociala medier var människor oroliga över Kirunabostäders bostadskö. Systemet som gäller är att man måste man logga in på sitt konto en gång om året för att behålla sin plats i kön.
Men en annons i Annonsbladet och info på KBAB:s hemsida förvirrade en del kunder. KBAB skriver på sin hemsida:
"För att du ska behålla dina köpoäng i vår bostadskö måste du logga in på vår hemsida senast den 28 april. Gör du inte det inaktiveras din ansökan och din kötid nollställs.”
Detta tolkade en del som att alla som inte hade loggat in mellan den 24 mars och den 28 april blivit av med sin köplats.
Men så är det inte enligt Stefan Sydberg, som är styrelseordförande i KBAB.
– Det gäller de som inte varit aktiva under den senaste tolv månaders-perioden. Det har vi haft i Kirunabostäder i ett flertal år. Det som var nu var att vi satte in en annons för de som inte varit aktiva. Nu har ni en sista chans att logga in och behålla er köplats. Ingenting har förändrats mot tidigare år, säger Sydberg.
Ni kanske skulle ha förtydligat i annonsen att det inte gällde alla?
– Ja, precis. Det är ju utmaningen med att ge information och ta emot information. Det är inte första gången sånt här missförstås. Vi skulle kanske inte satt in annonsen över huvud taget. Å andra sidan hade vi kanske fått människor då som blivit sura över att de inte visste om det. När det gäller en annons kan du inte skriva hur mycket text som helst.
Stefan Sydberg säger att han har fått ett fåtal reaktioner från folk som varit oroliga.
– Man skulle kanske haft en extra rad: ”Gäller ej dig som varit aktiv de senaste tolv månaderna”.
Av folk som var oroliga anklagades ni för att vilja rensa i bostadskön.
– Tanken var egentligen tvärtom. Trots att vi skickat ut påminnelse är det en del som missat att skicka in. Då försökte vi på nåt vis få ut info om att det är bra att med jämna mellan logga in Kirunabostäder så att man inte går miste om sina köpoäng.
Finns det nån anledning att tänka över vilket kösystem ni använder?
– Vi tittar kontinuerligt på hur vi ska få en fungerande bostadskö. Nu har vi det här systemet med att man måste logga in. Men vi kommer också att titta på det som man gjorde i Luleå, att ta betalt för att stå i en bostadskö. Om det är en framgångsrik en väg eller om det finns något annat vi kan göra. Vi behöver en fungerande kö.