Det är snart ett tiotal år sedan de första mätplintarna borrades ned i Kiruna och Malmberget.
Till en början syntes de framför allt i området närmast gruvan, men sedan ett par år har de blivit ett allt vanligare inslag i stadsbilden.
Markrörelser mäts
I Kiruna är de nu 337 till antalet och 33 nya ska placeras ut till våren.
- Några nya kommer till varje år och några faller i från, säger Britt-Marie Stöckel, bergmekaniker vid LKAB som ansvarar för analyser och rapportering av markdeformationer.
Mätplintarna ska mäta markrörelserna som gruvbrytningen ger upphov till och är ett redskap i planeringen av stadsomvandlingen.
Britt-Marie Stöckel tror inte att Kirunaborna fäster någon större uppmärksamhet vid dem längre. Den nya sortens mätplint är dessutom bara ett foderrör som sticker upp ur marken.
Fem konstnärer
- Det är som med elskåp. Det är ingen som reagerar över dem heller, säger hon.
Men även neutrala föremål kan förvandlas till något vackert och tankeväckande.
Under hösten 2011 kontaktade LKAB Kiruna konstkollektiv och frågade om de kunde hjälpa till att utsmycka några av mätplintarna.
Fem konstnärer åtog sig att göra två plintar var och nu finns de färdiga verken till beskådan.
- Vi har haft ganska stor frihet när vi har utformat dem. De skulle inte vara för yviga och det skulle gå att komma åt mätskruven, säger Anita Wilhelmsson, ordförande i konstkollektivet.
Gav mersmak
Alla hade inte jobbat så mycket med offentlig konst och några tog chansen att prova på helt nya uttryckssätt.
- Jag hade varken jobbat med skulpturer eller med det material som jag valde. Men när jag väl hade kläckt idén om vad jag ville göra gick det lätt. Det känns roligt att kunna bidra med något till det nya Kiruna, säger Karin Niva.
I samtliga fall gav arbetet mersmak.
- För min del har jag mest målat i olja och akryl och jobbat en del med grafik. Det var kul att göra något annat. Jag skulle gärna göra fler, säger Sirkka Riekkola.
Det är inte omöjligt att det blir så. Vid LKAB är man nöjda över resultatet.
- De blev väldigt fina, säger Britt-Marie Stöckel.