Lugna klassrum - många belöningar

Det är lättare att arbeta och koncentrera sig när det är lugnt och tyst i klassen. Det säger sig självt.Men beteendet i klassrummet har ännu större betydelse än så.- Det handlar om att lyssna, samarbeta, visa hänsyn och följa regler. Gör man det i klassrummet så kommer man att ha lättare att göra det i samhället också, säger Behnam Golmohammadi.

Här råder arbetsro som leder till ökad kunskap, mer respekt och                               större hänsyn. Klass 3O på Raketskolan med massor av duktiga elever samt läraren Åsa Eldståhl-Johansson och projektledaren Benham Golmohammadi prisades av Kirunas näringsliv och                                        uppmärksammades av Skolinspektionens elevombud.FOTO: HANS STERNLUND

Här råder arbetsro som leder till ökad kunskap, mer respekt och större hänsyn. Klass 3O på Raketskolan med massor av duktiga elever samt läraren Åsa Eldståhl-Johansson och projektledaren Benham Golmohammadi prisades av Kirunas näringsliv och uppmärksammades av Skolinspektionens elevombud.FOTO: HANS STERNLUND

Foto: Hans Sternlund

KIRUNA2012-11-06 06:00

Behnam Golmohammadi har drivit projektet "Arbetsro i klassen" tillsammans med elever och lärare i årskurs två i Kiruna kommun under ett års tid.

I går uppmärksammades projektet med en högtidlig prisutdelning i två klasser i Kiruna.

Skolinspektionens Barn- och elevombud Caroline Dyrefors Grufman var på plats för att dela ut prischeckar som elevhälsan, ett stort gruvbolag, en mekanisk verkstad och två banker och skramlat ihop till.

Roligare i skolan
Men egentligen är alltså mycket redan vunnet.

Det anser i alla fall eleverna Emma Lundberg, Tilde Olofsson och Lovis Eliasson i klass 3O på modulerna nära Raketskolan. De tycker att det har blivit roligare att gå till skolan.

- Det är lugnare i klassrummet och det har blivit lättare att jobba. I bland när vi läser vill vi att det ska vara helt tyst och det är det oftare nu, säger Lovis Eliasson.

Arbetsro är ett abstrakt begrepp och kanske inte alla menar precis samma sak när man pratar om det. Därför har Behnam Golmohammadi tagit fram fem punkter tillsammans med eleverna som de ska försöka leva upp till.

Belönas - med fest
Det handlar om att jobba bättre, koncentrera sig mer, lyssna bättre, följa regler och visa hänsyn mot varandra.

Eleverna får veta när de uppfyller punkterna.

- Vi försökte göra det synligt genom att läraren markerar med en röd eller blå markering om hon är nöjd eller missnöjd. Hon behöver inte tjata hela tiden, barnen ser vad de behöver förbättra, säger han.

När det är tillräckligt många blå markeringar på tavlan får eleverna en belöning i någon form. I klass 3O har det varit en fest.

Specialistområde
Behnam Golmohammadi har jobbat med värdegrunder i Kirunas skolor i snart 20 års tid. Hans specialistområde är hur man skapar arbetsro, löser konflikter samt förebygger mobbning och utanförskap.

Han ser tydliga kopplingar mellan ordningen i klassrummet och hur det fungerar i den övriga tillvaron för eleverna.

- Det börjar i klassrummet. Det är viktigt att eleverna lär sig att visa respekt, att alla får komma till tals, även de som är lite blygare. Barnen tränar sig i goda egenskaper och lägger grunden för samarbetet i gruppen och i familjen.

Projektet har alltså innefattat elever i årskurs två, som visserligen har hunnit börja trean under hösten.

Självkänslan avgörande
Behnam Golmohammadi anser att det finns en poäng med att arbeta med de yngsta eleverna.

- Ju tidigare, desto lättare är det att plantera fröna. Det är bra om de så tidigt som möjligt får en upplevelse av den goda sidan där man ställer upp och hjälper varandra.

Han fortsätter.

- Barnens självkänsla är avgörande. Om de känner att de är värdefulla och viktiga får de känslan av att göra viktiga saker. Då koncentrerar de sig på sitt eget arbete i stället för att störa andra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om