Lokalproducerad öl, inglasad bastu, skidhelg och matlådor. Det var några av affärsplanerna som ekonomistudenterna från LTU presenterade för näringslivet i Kiruna.
Sedan november har studenterna arbetat med att ta fram affärsidéerna som del i en projektkurs. Företagen som fanns på plats och lyssnade hade möjlighet att ta del av hela affärsplanen och använda den i sin verksamhet.
- Det blir som att berika Kiruna med en massa kreativitet och nya idéer. Man kan plocka russinen ur kakan och om man vill ta hela konceptet är det bara att köra igång, säger initiativtagaren till projektet Johanna Bergström-Roos, Centek.
Bastuanläggning
Den första gruppen som fick presentera sin idé var ett gäng tjejer med en affärsplan för Saunaking AB.
- Vi ska ha en unik bastuanläggning som ska vara gjord i glas och formad som en igloo. Affärsidén är att erbjuda en avslappnad och naturskön upplevelse för Kirunabor och framförallt turister, säger Sara Grundström.
Tanken är att bastubadaren inne värmen ska få en känsla av att ändå befinna sig utomhus omgiven av naturen.
- Vi ville ta vara på norrskenet och det som är speciellt och bara finns här uppe, säger Eva-Lena Fredriksson.
Ungefär 45 företagare fanns på plats för att lyssna och ta del av studenternas idéer. En av åhörarna var Kerstin Nilsson som är hotelldirektör och delägare av Ichotel.
- Jag är nyfiken på unga människor och nya idéer. Jag får själv sådan energi när jag lyssnar på dem. Jag har lyssnat på tre seminarier och jag tycker att alla är fullt genomförbara, säger hon.
En av affärsplanerna som presenterades var ett lokalt ölbryggeri. Det tror Kerstin Nilsson skulle vara uppskattat i av turisterna.
- Vi har 70-80 procent utländska gäster och alla frågar efter lokal öl, säger hon.