Lok överlämnades till LKAB

Nu blir det flera långa malmtåg även mellan Kiruna och Narvik.I går levererades det första av de fyra nya Iore-loken som ska dra de 68 vagnar långa tågsätten. De ska betjäna LKAB 35 år framåt i tiden.

Instruktören Lennart Elenius visar upp en av många nymodigheter - alkolåset.FOTO: HANS STERNLUND

Instruktören Lennart Elenius visar upp en av många nymodigheter - alkolåset.FOTO: HANS STERNLUND

Foto: Hans Sternlund

KIRUNA2010-01-27 06:00
Sedan tidigare är nio Iore-lok i drift och det första tog i bruk redan år 2000. Malmtågen på det så kallade södra omloppet mellan Malmberget och Luleå dras numera enbart med nya lok.
Under året kommer ytterligare fyra Iore-lok och de sista gamla DM3:orna kan bytas ut på sträckan Kiruna-Narvik.
Det gläder inte minst lokförarna som får en helt annan arbetsmiljö.
En sprillans Mondeo
Lokföraren och instruktören Lennart Elenius säger att det är som att jämföra en gammal folka med en sprillans Ford Mondeo.
- Det här är ett två eller tre generationer modernare lok. Man märker inte någon skillnad om man kör ett tomt tåg eller ett fullastat, säger han.
Det är inte så konstigt med tanke på att DM3-loken tillverkades mellan 1960-1969. De äldsta loken har alltså 50 år på nacken.
De nya loken kommer att ha en teknisk-ekonomisk livslängd på 20 år, men man räknar med att inte behöva byta ut dem på 35 år.
Vad de kostar är en hemlig uppgörelse mellan LKAB och tillverkaren Bombardier.
Iore-loken uppges vara världens starkaste lok med sina 14 500 hästkrafter. Det finns visserligen godståg i USA som är fem kilometer långa, men då är det flera lok som drar.
Iore är speciellt utvecklat för malmtrafiken i Norrbotten och det är i högsta grad ett internationellt projekt. Det tillverkas komponenter i Frankrike, Spanien, Schweiz, Polen, Ungern, Italien och Sverige innan det slutmonteras i tyska Kassel samtidigt som Bombardier är ett kanadensiskt bolag.
- Kineserna försöker plagiera tillverkningen, men jag kan säga att de har en bit kvar, sade Klas Wåhlberg, vd Bombardier transportation när han lämnade över loknycklarna till LKAB:s logistikchef Göran Heikkilä i går.
Tack vare de starkare loken kan man köra tåg med 68 i stället för 52 vagnar. Det innebär färre tåg samt ett effektivare och miljövänligare system.
Matar tillbaka ström
LKAB räknar med att spara sex procent energi per transporterat ton med de tyngre tågen.
Dessutom matar Iore-loken tillbaka ström när man bromsar i nedförsbackarna. Mest ström får man ut i utförskörningen från Riksgränsen till Narvik.
- Vi räknar med 27 procents återmatning. Det har alla andra tåg på sträckan nytta av, säger Jan Olovsson, projektledare vid LKAB.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!