LKAB: "Varje dag trafiken stod stilla tappade vi tio tåg"

Tågtrafiken kom igång efter fem dygn då 60 personer från LKAB och TR Track handskottade fram tåget som fastnat i Katterjåkk och stoppat trafiken.

KATTERJÅKK. 40 anställda på LKAB Malmtrafik och 20 från järnvägsunderhållsentreprenören VR TRack skottade fram tåget för hand.

KATTERJÅKK. 40 anställda på LKAB Malmtrafik och 20 från järnvägsunderhållsentreprenören VR TRack skottade fram tåget för hand.

Foto: Anders Björnström.

KIRUNA2017-03-31 15:14

Igår berättade vi om att 60 personer från LKAB och VR Track handskottade fram ett tåg som fastnat på spåret i Katterjåkk i fem dagar på grund av det dåliga vädret.

– Vi har kontrakt med VR Track som leder underhållsarbetet. LKAB erbjöd sina resurser och VR Track behövde hjälp, säger Håkan Äijä, distriktschef på underhåll vid Trafikverket Norra regionen, om den samordnade insatsen.

Från LKAB Malmtrafik fanns 40 personer på plats tillsammans med 20 personer från TR Track. Däremot saknades personal från SJ.

– Jag vill ge en stor eloge till alla som var på plats då det var en riktigt bra insats. Men det var riktigt illa skött från SJ eftersom det var deras tåg som hade fastnat, säger Anders Björnström, chef på LKAB Malmtrafik.

Tåget kom loss vid 15.00 och Malmbanan öppnade vid nio under torsdagskvällen säger Björnström.

– Vi körde på direkt med tågen. Varje dag trafiken stod stilla tappade vi tio tåg så det kunde ha varit betydligt värre än de 45 tåg vi tappade nu, säger Björnström.

Förutom SJ-tåget som fastnat i Katterjåkk hade även ett malmtåg blivit stående i Vassijaure på stationen och snöat in.

– Det kunde inte ta sig någonstans på grund av tåget i Katterjåkk och eftersom det hade snöat väldigt mycket. Men det skottade vi loss ganska enkelt och kunde dra lös det, säger Björnström.

Insatsen var kostnadsfri från LKAB:s sida och Anders Björnström säger att de ser insatsen som hjälp till självhjälp.

– Vi har en egen bärgningsstyrka vid urspårning men detta var något annat. Insatser med mankraft påverkar oss inte ekonomiskt på det sättet så vi gjorde allt för att få igång trafiken. Hade Malmbanan inte öppnats hade det däremot börjat kunna kosta oss miljoner.

Röjningen har tagit tid och Håkan Äijä säger att det har handlat om säkerhet.

– Allt började med förra helgens oväder och många laviner och vi fick hjälp av helikopter för att lavinsäkra området. Man kan ju inte gå in med folk och maskiner om det finns risk med laviner.

Kostnaden för röjningen hamnar hos Trafikverket och under torsdagskvällen öppnades Malmbanan för trafik och fredagsmorgonen började SJ:s trafik gå enligt tabell.

– Det som händer nu är att allt ska röjas klart och spåren breddas eftersom det har kommit mycket snö och sedan kommer vi att göra en utredning av hela händelsen, säger Håkan Äija.

Norrbottens media har försökt nå SJ för en kommentar.

Missa inte:

Allvarligt läge för LKAB och Malmbanan

LKAB drar loss tåget "Det är ett ganska omfattande arbete"

Insnöade i väntan på att vägarna ska öppna

Tågtrafiken kommer igång på fredag kväll

40 LKAB-anställda skottar fram tåget

Över 100 tågresenärer fick sova i Riksgränsen

Tågresenärer evakuerades

Tåg fast i snöstorm - ett hundratal evakueras

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om