Det statliga gruvbolagets koncernledning och styrelse brukar varje år göra en gemensam studieresa till en kund i ett annat land.
Förra året gjorde koncernledningen ett studiebesök hos en kund i Tyskland. Styrelsen var inte med den gången.
I år åkte 14 personer i styrelsen och sju personer i koncernledningen till Qatar på arabiska halvön för att besöka företaget Qatar Steel i huvudstaden Doha.
Bra kunskap
Ytterligare några försäljningsansvariga i Mellanöstern deltog.
- LKAB är ett företag med en internationell marknad. Då är det viktigt att de som fattar besluten förstår och har bra kunskap om kunden. Syftet är att lära sig mer om specifika kunder och marknaden i Mellanöstern som skiljer sig från den i Europa, säger Lotta Fogde i LKAB.
"Intern fråga"
Qatar Steel har varit LKAB:s kund sedan 1978.
- Det är en växande kund på en växande marknad i Mellanöstern, säger Lotta Fogde.
Under två dagar, den 23-24 februari, har gruppen besökt företaget.
Vad har ni gjort där?
- Man träffar kunden, får se anläggningen och får höra hur kunden resonerar. Vi har umgåtts intensivt med kunden under två dygn. Vi har varit i sällskap med kunden i princip hela tiden, det var också syftet med resan.
Hur mycket har det här kostat?
- Det är en helt intern fråga för LKAB som är ett affärsdrivande företag, ingen myndighet. Din fråga är ganska ointressant, säger Lotta Fogde.
LKAB-toppen i Qatar
LKAB:s styrelse och koncernledning, totalt 21 personer, har nyligen besökt en kund i Qatar i Mellanöstern.Hur mycket resan har kostat vill dock kommunikationsdirektör Lotta Fogde inte uppge.- Det är ointressant, säger hon.
LKAB:s ledning, 21 personer, åkte på kundbesök till Qatar vid Persiska viken. LKAB vill inte uppge kostnaden för resan. "Den är ointressant", säger kommunikationsdirektör Lotta Fogden. Bilden är från ett möte med Världshandelsorganisationen (WTO) i Qatar. Foto: Hussein Malla/AP
Foto: HUSSEIN MALLA
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!