– Vi har sagt upp avtalet med Green Cargo och ska ha egna förare i stället, säger Anders Björnström, vd för LKAB Malmtrafik.
– Vi ser det som en strategisk kompetens när vi ska expandera och köra mer malm under de kommande åren, säger han.
Samtliga 30-talet Green Cargoanställda lokförare som kör malmtågen mellan Kiruna och Narvik har tackat ja till att gå över till LKAB den 1 juli.
– Det blir ingen större skillnad när det gäller lönen, och samma sak gäller arbetsvillkor och arbetstider, som jag ser det, säger Stefan Gustafsson, ordförande i fackförbudet ST Spårtrafik, Malmbanan.
LKAB har inga planer på att också ta över lokförarna på södra omloppet, Malmberget-Luleå, enligt Anders Björnström.
LKAB försökte redan på 1990-talet ta över lokförarna, som då var anställda av SJ. Men det blev nobben när gruvbolaget vägrade låta facket ST teckna kollektivavtal för dem. Lokförarna strejkade i protest.
– Då var alla emot att gå över, de hade ju inte fixat pensionsfrågorna. Hos SJ hade ju alla rätt att gå vid 60, säger Stefan Gustafsson.
– Nu är det ordnat. Vi som är kvar från den tiden får behålla den rättigheten nu, säger han.
LKAB Malmtrafik har ett 30-tal norska och ett 30-tal svenska lokförare på norra omloppet. I sommar kommer ytterligare tolv lokförare, som nu utbildas av LKAB, att bli anställda.
De nya förarna behövs eftersom malmtransporterna ska öka de närmaste åren, till följd av LKAB planerade produktionsökning.