LKAB står fast vid sin vision

Det nya Kiruna ska växa fram i nordväst, det står LKAB fast vid.I dag ger gruvbolaget sin syn på damning, marksanering, järnvägsspårens framtid och riskerna för en delad stad.

LKAB står fast vid sin vision om att det nya Kiruna ska växa fram i nordväst. "I grunden har vi ett beslut av kommunfullmäktige att förhålla oss till, säger Göran Olovsson i LKAB. Bild från det gamla gruvindustriområdet nedanför Luossavaara. FOTO: Alexander Linder

LKAB står fast vid sin vision om att det nya Kiruna ska växa fram i nordväst. "I grunden har vi ett beslut av kommunfullmäktige att förhålla oss till, säger Göran Olovsson i LKAB. Bild från det gamla gruvindustriområdet nedanför Luossavaara. FOTO: Alexander Linder

Foto: Alexander Linder

KIRUNA2009-11-26 06:00
Bakgrunden är kommunalrådet Lars Törnmans (Kip) utspel i stadsomvandlingen från förra veckan.
Han slog fast att han ville riva upp hela översiktsplanen för nya Kiruna från 2007 där ett nytt centrum ska etableras i nordväst.
Lars Törnman har räknat upp flera problem med området:
4 Det är fortfarande oklart hur länge LKAB avser att ha kvar järnvägsspåret mellan Luossajärvi och Luossavaara. Visionen att kunna bygga hus nära sjön och upp mot Luossavaara förutsätter att dagens järnvägstrafik och tillhörande anläggningar tas bort, hävdar kommunen.
Nu har Kiruna kommun skrivit till LKAB och krävt ett snabbt besked om hur gruvbolaget ser på saken.
Damningen
Göran Olovsson, LKAB:s verksamhetschef för samhällsomvandlingen, vet inte ännu vad LKAB ska svara kommunen.
Det här är beskedet han ger till NSD.
- Spåret ska vara kvar i närtid. Vi har inte tagit något beslut om hur det ska vara längre fram i tiden.
4 Området i nordväst kommer att skäras av från det befintliga Kiruna på grund av sprickorna.
- På lång sikt kommer deformationerna ta stora delar av centrala staden, det innebär att den gamla staden successivt kommer att avvecklas och ersättas av ny bebyggelse. E 10 kommer att dras i en vägkorridor och ha en förbindelse på främre sidan av Luossavaara med nya staden, säger Göran Olovsson.
4 Damningen från gruvan är ett problem i nordväst.
På förra veckans informationsmöte redovisade LKAB att man har haft stora upplag på grund av lågkonjunkturen.
Dessutom har man krossat ovanligt mycket massor senaste tiden, bland annat till den nya järnvägen. Det kommer att minska på sikt.
50-tal provgropar
LKAB mäter också nedfallande stoft på flera platser och de högsta mätvärdena finns inte i nordväst, utan vid "Ön", på Lappgatan och vid Sandstensberget.
4 Marken är förorenad.
LKAB har gjort markundersökningar i nordväst. Ett 50-tal provgropar har grävts i det gamla gruvindustriområdet nedanför Luossavaara.
- Utifrån det har vi funnit ett behov av sanering inom vissa begränsade områden för att kunna använda det till bostadsmark. Saneringen av marken beräknas ta ungefär fyra månader och det måste ske under barmarksperioden, säger Göran Olovsson.
Dessutom måste LKAB till exempel säkra strömförsörjningen i området, riva verkstäder och fylla fickor.
Ett års arbete
- Alla åtgärder för området kräver ungefär ett års arbete, säger Göran Olovsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om