LKAB på djupet i Kirunagruvan

Över fyra miljoner kubikmeter berg ska brytas ut för den nya huvudnivån i Kirunagruvan. Det är lika mycket som sju Globen.De första delarna av den nya nivån beräknas tas i drift under 2013.

Foto:

KIRUNA2009-12-29 06:00
Den 28 oktober 2008 tog LKAB:s styrelse beslutet om en ny huvudnivå.
Den enskilt största investeringen i gruvbolagets historia är en nödvändig åtgärd för att gruvan ska kunna leva vidare och även i framtiden kunna konkurrera med andra malmgruvor i världen. Brytning och förädling av järnmalm i Kiruna tryggas bortåt år 2030.
- Gör vi ingen ny nivå så kan man visserligen fortsätta brytningen under en viss tid. Men till slut blir det för dyrt, därför krävs det en ny huvudnivå, säger projektchefen Hans Engberg.
- Vi ska kunna producera 35 miljoner ton om året i framtiden och då får inte gruvan vara den begränsande faktorn.
Bättre flöde
Huvudnivåer har tidigare anlagts på nivåerna 275, 320, 420, 540, 775 samt på 1 045 meters djup under gruvans nollpunkt, vilket var toppen på berget Kiirunavaara.
Den nya nivån kallas således för Kuj 1 365.
Nu har man hunnit en bit på vägen med bygget. Cirka 30 procent av bergarbetena och 15 procent av det totala projektet har utförts.
Det är ett komplext system som byggs in i berget. Transportnivån anläggs på 1 365 metersnivån för fjärrstyrd pendeltågstrafik, vilket finns på nuvarande transportnivå. Malmen bryts för övrigt alltid ovan huvudnivån.
Nya gruvhissar, tågspår, störtschakt och vägar ska anläggas.
- Kuj 1 365 är byggd för ett bättre produktionsflöde med mindre störningar och annorlunda utformningar på tågen. Det ska också gå att lagra större mängd malm under jord, vilket innebär att vi kan stanna spårnivån i 10-12 timmar utan att produktionen påverkas.
Miltals av ledningar för tryckluft, ventilation och vatten fyller också en viktig funktion.
- Det är själva blodomloppet i gruvan, säger Hans Engberg.
20 år framåt
Fler förändringar är på gång. I dagsläget finns styrcentralen, där till exempel fjärrlastning och spårstyrning sker ifrån, på sjunde våningen i LKAB-huset.
Planen är att med den nya huvudnivån flytta ner centralen i gruvan, fast ännu är det oklart på vilken nivå den ska finnas.
- Vi ser att nackdelarna med att ha styrcentralen ovan jord är större än fördelarna. Man har till exempel inte ansikten till namnen i gruvan. Man känner större ansvar att leverera det man lovat om man träffas dagligen. Det är något vi har lärt oss, säger Hans Engberg.
Dagens huvudnivå finns på nivå 1 045 och under två till fem år kommer båda huvudnivåerna att vara i gång samtidigt.
Kuj 1 365 beräknas kunna köras i gång runt 2013 och redan efter två år ska den nya nivån ha betalat sig. Den planeras användas i cirka 20 år, fram till 2033. Fast redan några år innan dess måste det tas beslut om ytterligare en ny huvudnivå.
- Runt 2025 måste man skapa en ny förprojektering om en ny huvudnivå, säger Hans Engberg.
FaktaNya huvudnivån Kuj 1 365
Huvudnivå, eller huvudtransportnivå, kallas den djupaste delen av gruvan där malmen samlas ihop för att sedan föras till ytan. I Kiruna kör förarlösa tåg automatiskt runt och samlar in malmen som sprängts lös och lastats ut ur ortarna, som gruvtunnlar kallas. Tågen tömmer malmen till stora krossar, sedan går den till hissar som slutligen för upp malmen till förädlingsverken ovan jord.
Projektbudget: 12,4 miljarder kronor.
Över fyra miljoner kubikmeter berg ska brytas ut för den nya nivån, vilket motsvarar 11, 4 miljoner ton gråberg.
Som mest beräknas 500-600 personer sysselsättas i projektet.
Den nya nivån beräknas få en livslängd på cirka 20 år, fram till år 2033.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om