Sveriges Radio Ekot har gått igenom Trafikverkets besiktningar av Malmbanan. På grund av den tunga och täta trafiken genomför Trafikverket dubbelt så många kontroller av Malmbanan som på andra platser.
Ekots granskning av rapporterna visar att det har hittats totalt 105 olika fel på banan sedan april i år. Felen som hittats är bland annat växelfel, sprickor i rälsen och ytfel på spåren.
Enligt Trafikverkets interna regler ska fel åtgärdas inom tre månader. Ekots granskning visar att så inte är fallet när det gäller många av felen. I 44 av 79 fall har det dröjt längre än tre månader innan felen blivit åtgärdade. Mer än hälften av felen har alltså åtgärdats för sent.
Trots regeln om tre månader så går vissa fel att vänta med enligt Roger Nilsson, enhetschef på Trafikverket.
– Rent säkerhetsmässigt, om man går över tiden, så måste man kontrollera anmärkningen och se att den inte har förvärrats, säger han till Sveriges Radio Ekot.
– Alla de här anmärkningarna är ju inte av den typen att de kan förvärras och bli trafiksäkerhetsmässigt farliga.
Roger Nilsson ser inte att det finns någon risk med att vänta lite längre än vad reglerna kräver och han kan inte heller se någon koppling till de urspårningar som sker då och då på Malmbanan.
Den senaste urspårningen utanför Gällivare var den tolfte urspårningen på tio år enligt Ekot. Trafikverket ska tidigare ha varnat för risken för urspårningar längs sträckan Gällivare och Riksgränsen eftersom det finns en benägenhet för sprickor på flera ställen efter den sträckan.
LKAB har länge flaggat för att det behövs dubbla spår på Malmbanan.
– Vi har en samsyn med Trafikverket om vilka delar som skulle behöva mer underhåll, vilka delar skulle vara prioriterade om det kom ett beslut om dubbelspår. När vi uttrycker önskemål om dubbelspår, ökad kapacitet och även att underhållet förbättras, så riktar vi det mot politiken. Alltså att Trafikverket ska få andra direktiv än de har idag som gör att Malmbanan hamnar högre upp, säger Anders Lindberg, presschef LKAB.
– Inför den stora omställning vi står nu så är vi så beroende av transporterna, vi vill dessutom öka våra leveranser, för att öka vår omsättning för att ha råd med den här stora omställningen. Det är därför vi tjatar så mycket om Malmbanan och dess betydelse.
Om Ekots granskning säger Anders Lindberg så här:
– Det svarar Trafikverket bäst på.