Det är i Narviktidningen Fremover som motsvarigheten till Vänsterpartiet, Nordlys SV, kräver att de norska fylkesråden ska se till att avtalet från 1996, om att LKAB ska ha en viss andel norska förare, ska förnyas.
Nordlys SV befarar att LKAB ska anlita svenska lokförare i större utsträckning i framtiden, eftersom de är billigare i drift. Löneskillnaden är 20-30 procent, i vissa fall ännu mer.
– Det är helt nya regelverk som gäller sedan det gamla avtalet skrevs och det fyller ingen funktion längre. Vi har ingen anledning att säga upp förare i Norge men vi är på väg att expandera. Trafiken Kiruna-Narvik kommer att öka med 35 procent och vill kunna optimera vår förarbesättning. Då vill vi komma ifrån fördelningsprincipen. Vi vill inte ha något avtal över huvud taget, säger Anders Björnström, vd för LKAB Malmtrafik.
I Norge har LKAB egna förare, men i Sverige anlitar LKAB Green cargos förare. Ett avtal som löper ut nästa år.
– Vi vill ta in egna förare i Sverige efter det och få en enhetlig förarkår. Vi kommer att behöva lokförare både i Norge och Sverige. Jag förstår inte att det här blivit en fråga i Norge. LKAB har investerat väldigt i Narvik, runt 2,5 miljarder. Och totalt sett kommer vi öka bemanningen även i Norge, säger Anders Björnström.