Fjolåret blev i alla fall 2000-talets bästa leveransår då 26 miljoner ton pellets och fines skeppades ut från LKAB:s hamnar.
Det är bara åren 1972-1974 som har varit bättre då det sistnämnda årtalet innehöll den verkliga toppnoteringen på 30 miljoner ton.
Högre förädlingsgrad
På den tiden handlade det emellertid till stor del om styckemalm som skickades på tåget direkt från krossarna.
Nu är förädlingsgraden betydligt högre och sammantaget är det mer malm som tas ut ur gruvorna i Kiruna, Malmberget och Svappavaara i dag.
- Absolut. Styckemalmen som levererades på 1970-talet hade en järnhalt på kanske 50 procent. Allt som går ut i dag har en halt på mellan 66-71 procent, säger Lars-Eric Aaro.
Rekordleveranserna är ett resultat av de senaste årens investeringar i mångmiljardklassen, som till exempel i nya pelletsverk i Kiruna och Malmberget, ny hamnanläggning i Narvik samt nya lok och vagnar.
I maj 2010 öppnade LKAB också en gruva för första gången sedan 1960-talet, nämligen den i Gruvberget i Svappavaara.
Före 2015 planerar LKAB att öppna ytterligare två dagbrott i Svappavaaraområdet för att kunna uppnå en leveranskapacitet på 37 miljoner ton färdiga järnmalmsprodukter årligen.
Fler tågsätt
Det innebär det gamla rekordet kommer att slås förr eller senare.
Lars-Eric Aaro tror att man kommer att passera 30 miljoner ton när LKAB kommer i gång med brytningen Leveäniemi i Svappavaara, vilket är planerat till 2013.
- Det handlar om att få i gång mer råmalmsproduktion. Hamnarna i Narvik och Luleå har redan visade i november att de klarar en kapacitet på 35 miljoner ton och på järnvägen kommer vi kunna sätta in fler tågsätt, säger han.