LKAB beställer 74 nya malmvagnar
LKAB har beställt ytterligare 74 exemplar av den nya typen av malmvagnar.Det innebär ett halvårs förlängning för ett 30-tal personer i Kiruna som är sysselsatta med tillverkningen.
Den planerade gruvbrytningen i Svappavaara gör att LKAB behöver ännu fler malmvagnar av den nya större modellen F050. 74 nya exemplar är beställda, vilket ger mer jobb för Kiruna wagon i Kiruna. FOTO: FREDRIC ALM
Foto: Fredric Alm
Tillverkning av korg med luckor samt slutmonteringen sker i Kiruna.
LKAB har sedan tidigare beställt 760 vagnar, varav närmare 700 är redan levererade. Projektet skulle ha tagit slut i oktober om inte den nya ordern hade kommit.
Projektet rullar på
Nu blir det en förlängning fram till juni 2011.
- Det är bra att det kan rulla på utan avbrott. Med den efterfrågan som finns på kompetent personal som råder i Kiruna är risken överhängande att vi inte hade fått tillbaka personalen om vi hade tvingats göra ett avbrott i tillverkningen, säger projektledaren Fredrik Kangas.
Dessutom får Kiruna wagon en förlängd frist att hitta nya kunder för att kunna fortsätta verksamheten på ännu längre sikt.
- Lågkonjunkturen gjorde att allt blev senarelagt med ett helt år. Det var inga kunder som startade några nya projekt, säger Fredrik Kangas.
De 74 extra vagnarna motsvarar ett tågsätt och är beställda med anledning av LKAB:s ambitioner att öka produktionen från 30 till 37 miljoner ton färdiga produkter.
En del i planen är att öppna brytning i Gruvberget i Svappavaara. Det innebär inte med automatik att de nya vagnarna ska trafikera Svappavaaralinjen.
Snurrar i systemet
- De är inte dedikerade för någon särskild del. Alla vagnar snurrar i hela systemet, säger Jan Olovsson, projektledare vid LKAB.
Om det blir brytning även i Leveäniemi och Mertainen kan det behövas ännu fler vagnar. LKAB:s dotterbolag Malmtrafik AB utreder det totala transportbehovet.
- Nu har vi framför allt köpt andrum och reducerat risken att vi blir för kort om vagnar, säger Jan Olovsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!