Lappmalmen - nästa stora gruvprojekt

Lappmalmen, precis öster om centrala Kiruna, kan bli LKAB:s nästa stora gruvprojekt.Från ytan kommer gruvan kanske inte att synas.Tanken är att nå malmen via en två kilometer lång tunnel under Kiruna.

Kirsten Holme är i dag ensam geolog vid LKAB:s prospektering. Snart kommer hon att få många kollegor. Avdelningen ska byggas upp igen och LKAB ska storsatsa på att fortsätta leta mer malm.

Kirsten Holme är i dag ensam geolog vid LKAB:s prospektering. Snart kommer hon att få många kollegor. Avdelningen ska byggas upp igen och LKAB ska storsatsa på att fortsätta leta mer malm.

Foto: Hans Sternlund

KIRUNA2010-11-18 06:00
Just nu står två borriggar för undersökningsborrningar och snurrar i terrängen nära skidspåren vid Vargropen. En tredje ska komma på plats inom kort.
Vid den ena riggen har man nått 800 meters djup och man ska fortsätta ytterligare 200 meter. Malmkroppen börjar vid 400 meters djup vid den sydligaste änden och dyker norrut.
Hur långt ner i djupet den når och hur bred den är det ingen som vet.
Malm - ett ekonomiskt begrepp
Riggarna har börjat leverera de första borrkärnorna men ännu är det för tidigt att dra några slutsatser.
En stor del av kunskapen om Lappmalmen kommer från de undersökningar man gjorde på 1970-talet. Då drog man slutsatsen att det inte var någon malm.
En malm är ett ekonomiskt begrepp och en fyndighet blir en malm först när den är lönsam att bryta.
- Då ansåg man att malmen låg för djupt i marken och att fyndigheten var för uppsplittrad. Dessutom var hälften hematit och hade man inga bra sovringsmetoder för den malmtypen, säger Kirsten Holme, geolog vid LKAB.
Fortsatt höga priser
Framför allt ligger malmpriserna på hela andra nivåer nu jämfört med på 1970-talet. Faktum är att de aldrig har legat högre och någon avmattning är inte i sikte.
Djupet är fortfarande ett bekymmer. På 1970-talet var den enda utsikten att nå malmen att anlägga en fem kilometer lång snedbana.
Nu är det en annan lösning som ligger närmast till hands.
- Vi tror att det enklaste blir att driva en tunnel under stan på till exempel 1000-meters nivån i Kirunagruvan, säger Per-Erik Lindvall.
Orten blir till att börja med en undersökningsort som i ett senare skede kan bli en kommunikationsort för personal och materiel samt en transportort för att frakta malm och gråberg upp genom de befintliga systemen i Kirunagruvan.
Orten dras troligen norrut mot Luossavaaara för att sedan vika av österut. Problemet är att orten kan hamna i vägen för framtida brytning i Kiirunavaara.
Kan vara en stor malm
Men det är något av framtidens problem. Under nästa år väntas de första utkasten om hur Lappmalmen ser ut.
- Det finns stora möjligheter att det är en stor malm. Mer än så tänker inte jag säga. Men vi tror på det här, annars hade vi inte gått vidare, säger Kirsten Holme.
Ytterligare en fyndighet som undersöks i området är den så kallade Tuolluvaara östra, eller Vietnammalmen som den i bland benämns.
Att den ligger nära gamla och framtida gruvor är ingen tillfällighet.
- Det finns en tumregel inom geologin. Det finns störst chans att hitta ny malm intill gammal malm. Man befinner sig i en malmbildande miljlö, säger Per-Erik Lindvall.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om