Lapland resorts vill ha utökat skoterförbud

Lapland Resorts har ansökt om tillfälligt skoterförbud hos Kiruna kommun. I år gäller ansökan ett större område och en längre tid."Det kommer inte bli någon försämring för det vanliga åkandet på led, men en lite större begränsning på friåkningen", säger Stefan Hedlund, fjällchef för Lapland Resorts.

TILLFÄLLIGT SKOTERFÖRBUD. Lapland Resorts har ansökt om större område och längre tid i vinter.

TILLFÄLLIGT SKOTERFÖRBUD. Lapland Resorts har ansökt om större område och längre tid i vinter.

Foto: Kurt Engström

KIRUNA2015-09-25 21:55

Ansökan gäller tillfälligt skoterförbud kring Björkliden, Riksgränsen, Katterjåkk och Låktatjåkko fjällstation. Skoterkörningen hänvisas till skoterlederna i de aktuella områdena.

Lapland Resorts ansöker varje år om tillfälligt skoterförbud.

– I år handlar det om ett lite större område och under en lite längre period. Kör man enligt hastighetsbegränsningen på 30 kilometer i timmen, så handlar det om någon minut extra, säger Stefan Hedlund, fjällchef för Lapland Resorts och fortsätter:

– Vi har alltid tillfälliga förbud, men de respekteras inte. Skotertrafiken i området är påtaglig och folk kör fortare än hastighetsbegränsningen. Vi har enorma problem med buskörning.

I Björkliden sträcker sig det berörda området högre upp på Nuolja, mot nationalparksgränsen. I Riksgränsen sträcker sig området närmare Katterjåkk Turiststation. Även kring Låktatjåkko fjällstation utökas området. Skoterlederna kommer att fungera som tidigare.

– Det kommer inte bli någon försämring för det vanliga åkandet på led, men en lite större begränsning på friåkningen.

I år ansöker man från den första november. Tidigare har förbuden gällt från december eller januari.

– Det har varit lite olika från år till år. Men nu har Björkliden helårsöppet med turister som kommer redan i oktober - samma sak gäller i Katterjåkk.

Enligt Stefan Hedlund har Laplands Resort haft problem med skoteråkningen även innan anläggningarna öppnat.

– Folk kör i backarna under försäsongen. Det påverkar vårt underhållsarbete och blir en säkerhetsfråga eftersom vi är där med våra pistmaskiner, säger Stefan Hedlund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om