Långtradarna tar över Lombia

Långtradare som samlas, smutsar ner och upptar parkeringsplatser under lång tid – det har blivit ett allt vanligare problem på större parkeringsplatser i Kiruna.

LÅNGTRADARE. Flera av bilarna höll på att repareras.

LÅNGTRADARE. Flera av bilarna höll på att repareras.

Foto: Anna Broberg

Kiruna2015-03-07 07:30

En av dem som är frustrerad över att kommunen inte tar hårdare tag i frågan är Dan Jakobsson som är delaktig i Kiruna IF. Han säger att det varit som en uppställningsplats utanför kommunens fritidsanläggning och ishall, Lombia under hela vintern.

– Konstant i vinter har det stått en uppställning med utländska långtradare därnere. Vissa dagar har det stått 14 stycken, säger han.

Han berättar att chaufförerna nyttjar både toaletterna inne på Lombia och snödrivorna för sina behov. Dessutom blir det problem att få parkeringsplats för alla dem som vill kunna parkera när det är hockeymatcher och konståkning.

– Det är bara att placera ut betonggrisar så att man inte kan ta sig in med långtradare där, säger han vilket han också framfört till kommunen.

Tobias Lustig är trafikingenjör på Kiruna kommun.

– Vi är medvetna om problemet men det är inte så mycket vi kan göra, säger han och fortsätter:

– Tyvärr så kan vi inte göra så mycket eftersom vi inte kan bötfälla utländska chaufförer. Som jag har förstått det kan vi bötfälla dem som är från Norden men inte dem som kommer från Europa. Det enda som har effekt det är om polisen går och avyttrar dem, säger han.

Enligt polisen har det ingen effekt. Det kommer hela tiden nya chaufförer och för att avyttra alla skulle polisen behöva ha kontinuerliga resurser.

– Kiruna kommun är i behov av en truckstop, alltså en rastplats för lastbilar. Och när vi ska bygga nya E10 har jag sagt till Trafikverket att vi vill ha rastplatser för långtradarchaufförer och Trafikverket har varit positiva till det, säger Tobias Lustig.

Men eftersom det kommer att ta tid att få klart E10 anser han att man måste hitta en lösning under tiden. Han berättar att när han sätter upp förbudsskyltar på ett ställe flyttas bara problemet och lastbilarna ställer upp sig någon annanstans. Och anledningen till att de står så länge har han hört är att de utländska chaufförerna inte får återvända till sitt hemland med tom last.

– De väntar på nästa beställning och sedan åker de iväg.

Om inte skyltningen fungerar anser Tobias Lustig att de internt måste fundera på vad man kan göra.

– Om inte skyltningen fungerar måste man nästan gå vidare med fysiska åtgärder. Det måste vi kanske se över inom kort, säger Tobias Lustig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om