Laddat för tunga kärror i länet – invigning i Kiruna

24-metersekipaget rullar fram för laddning. Starten på nya laddmöjligheter för tung trafik i länet. Fyra platser i Norrbotten förses med ultrasnabbladdstationer. "Från tomt till full laddning tar det kanske 1,5 timme", säger Volvos chaufför Patrik Velle.

Patrik Velle, chaufför för Volvo har kört tung trafik i 20 års tid. Han är lyrisk över elvarianterna som nu har stark framfart i branschen.

Patrik Velle, chaufför för Volvo har kört tung trafik i 20 års tid. Han är lyrisk över elvarianterna som nu har stark framfart i branschen.

Foto: Maria Dahlgren

Kiruna2023-02-08 17:00

I slutet av året kommer det att finnas nittio publika laddplatser för tung trafik i Sverige som är resultatet av ett samarbete mellan flera parter. Idag finns sjutton stycken ultrasnabbladdare i landet och dessa är på gång på fyra platser i länet. Gällivare, Arvidsjaur, Jokkmokk och Kiruna. 

– Det har gått oerhört fort tack vare stöd från Energimyndigheten och ett tätt samarbete med ABB, Vattenfall och Testinfra Sweden AB, som testar samtliga fordon från alla varumärken för vinterväglag, säger Lennart Olsson, ansvarig för laddning tung trafik hos Circle K. 

Under onsdagen invigdes en av länets första publika ultrasnabbladdare för tung trafik vid Circle K södra i Kiruna. Långtradarchauffören Patrik Velle kom körande med 24-metersekipaget och stack in laddkabel från en av två stationer i Kiruna. 

– Hur ofta jag behöver ladda beror på väder. Du kan köra kanske i 15-20 mil efter varje laddning. Det beror på vad du har för last, säger Velle.

Normalt kör han i väst-Sverige men har kommit för att köra vid invigningen i Kiruna. Han har kört tung trafik i 20 års tid och enligt honom finns inget som smäller högre än de nya elfordonen.

– Det är ju väldigt smidigt. Och det är en väldigt go arbetsmiljö. Det är lugnt och tyst och inga utsläpp, jag älskar att köra dem.

Hur snabbt går det att ladda upp den här långtradaren? 

– Oj, den har kapacitet upp till 240 kilowatt. Så det är ungefär från tomt till full laddning, en och en halv timme. Passar perfekt för oss chaufförer som ju måste ta en rast ibland. Gör man underhållsladdning på lunchrasten så klarar man sig ofta hela dagen, säger Patrik Velle.

Laddstationerna har en kapacitet på upp till 360 kilowatt, fordonen idag har inte samma kapacitet så laddstationerna klarar utvecklingen på fordonssidan ett tag till. Volvos representant Romain Klein, utveckling av lastvagnar på Volvo Group, är nöjd över satsningen. Volvo bedriver testverksamhet i Kiruna. 

– Det är mycket viktigt för att våra fordon behöver en ny infrastruktur. Vi är i ett teknologiskifte och det är inte bara fordonen som ändrar sig utan även allt som är runt fordonet. För våra slutkunder är det viktigt att elsystemet fungerar. För oss är det viktiga steg som vi tar tillsammans med våra partners, säger han. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!