Olyckan inträffade i mars i år då kvinnan och hennes man besökte ishotellet. Anmälan är skickad till Allmänna reklamationsnämnden, och enligt den lyckades inte den hundförare som körde släden undvika en ansamling träd.
"Vi klarade den första krocken, men mot nästa träd slogs min fotled rakt av. Foten pekade åt fel håll och vi befann oss långt ut i skogen", skriver kvinnan i anmälan.
Enligt kvinnan har det inte gått att etablera en fungerande diskussion med Icehotel - men paret har fått ersättning för den outnyttjade hotellnatten. Efter olyckan sov paret på sjukhus istället för på ishotellet. Kvinnan tycker inte att ersättningen för hotellnatten räcker.
Därför skickade hon i maj skickade en anmälan och ett skadeståndskrav till Visita, bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen, där Icehotel är medlem.
NSD ringer Icehotel för en kommentar om olyckan och kvinnans påstående om att det inte har gått att etablera en fungerande diskussion med företaget.
– Visita anser inte att Icehotel kan hållas ansvariga för olyckan, mer än så kan jag inte säga eftersom vi inte kommenterar enskilda fall, säger Josefin Lindberg, pressansvarig på Icehotel.
Och den skadade kvinnan är alltså inte nöjd svaret från Visita. Hon vill att Allmänna reklamationsnämnden klargör vem som bär ansvaret för det som hänt. Hon undrar om det är hon själv, hundföraren, företaget som anlitet hundföraren eller Icehotel - som anlitet företaget som anlitat hundföraren.
"Att bli förorsakad flera frakturer och erhålla kostnaden för en outnyttjad hotellnatt i ersättning känns helt enkelt inte rätt och riktigt", skriver hon.