Kulturhuset hotas av konkurs – behöver 10 miljoner

Aurora kultur och kongress har ansökt om ytterligare tio miljoner i driftbidrag från Kiruna kommun. Avslås ansökan riskerar verksamheten att försättas i konkurs. "I teorin kan det naturligtvis göra det. Ett företag behöver ha pengar", säger vd Richard Herrey.

"Jag ger förutsättningarna och berättar hur verkligheten ser ut och beroende på kommunfullmäktiges beslut får jag anpassa mig", säger VD Richard Herrey.

"Jag ger förutsättningarna och berättar hur verkligheten ser ut och beroende på kommunfullmäktiges beslut får jag anpassa mig", säger VD Richard Herrey.

Foto: Maria Dahlgren

Kiruna2023-06-19 19:00

En ökning med tio miljoner kronor innebär att Auroras totala driftbidrag för år 2023 skulle bli 14,8 miljoner kronor. Utöver ansökan om utökat driftbidrag föreslår kommunledningsförvaltningen beslut om en "förlusttäckningsgaranti för Aurora kultur och kongress AB, som säkerställer att det egna kapitalet inte kan förbrukas". Det framgår av möteshandlingarna. 

Richard Herrey är VD för Aurora kultur och kongress. Han poängterar att om det utökade driftbidraget uteblir kan det "i teorin" innebära att bolaget försätts i konkurs. Pengarna behövs och om fullmäktige avslår ansökan kan det vara aktuellt med förändringar i husets drift.

Kan det bli alternativet, att om inte pengarna kommer in får ni skala ner eller tänka om?

– Det får kommunen bestämma, jag har bara lagt fram förutsättningarna för att den drift som man har beställt och vill ska kunna fungera. Jag ger förutsättningarna och berättar hur verkligheten ser ut och beroende på kommunfullmäktiges beslut får jag anpassa mig till vad vi gör i så fall om det skulle bli något annat beslut än det som är föreslaget.

I dagsläget uppgår driftbidraget till det 4,8 miljoner. Varför räcker inte det?

– Jag kan inte svara på varför man har kommit fram till summan 4,8 miljoner, jag var inte med när det beslutades. Jag har, tillsammans med kommunens ekonomer, gjort en realistisk kalkyl för det här året, baserat på den informationen vi har. Informationen är ändå inte helt komplett eftersom den bara har varit uppe i sex månader ungefär. Vad som är sagt tidigare har jag ingen möjlighet att kommentera. Jag kan bara kommentera den verklighet som är, och så ser den ut, utifrån bästa förmåga från mig och kommunens ekonomer.

Richard Herrey säger att de största kostnaderna för Aurora kultur och kongress är hyra, löner och inköp av mat och dryck vid olika evenemang. Han säger också att kulturhus ofta startas upp med ett ekonomiskt underskott. Det underskottet får sedan "jobbas ner" när verksamheten kommer igång och omsättningen ökar. Därefter bör tillskottet kunna bli mindre, men Richard Herrey betonar att det bara är en "kvalificerad gissning" om framtiden.

– I en uppstartsfas är det mycket som kostar, man ska ha utbildningar och starta igång system. Rent allmänt, de största kostnaderna på huset är ju hyra. Kommunen tar ut en hyra på omkring 7-8 miljoner om året. Det är den stora kostnaden för ett sådant här hus. Sedan är det ju lönekostnader. Då har vi ändå inte kommit igång, jag hoppas att lönekostnaden ska bli större när vi får mer verksamhet. Det är planen, så att säga, att intäkterna ska stiga mer än kostnaderna men att vi samtidigt ska kunna ha mer personal än vi har idag. 

Vilket ansvar har du som VD?

– Mitt ansvar som VD är just att berätta om verkligheten och den ekonomiska förutsättningen för att den ska kunna genomföras på ett sätt som kommunen önskar. Jag presenterar de förutsättningar som krävs och så får kommunen ta ställning till det. Jag har egentligen inga kommentarer om hur det har sett ut tidigare. Jag lägger fram den faktiska verkligheten som den ser ut idag och som vi har tittat på utifrån bästa förmåga.

Beslut om det utökade driftbidraget tas under måndagseftermiddagens kommunfullmäktige. Vi återkommer med information under tisdagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!