Det var på vägen mot Camp Ripan när folkhögskolan och Högalidsskolan som olyckan var framme förra lördagen.
Enligt Vera Gärdemalm kom taxibilen i en hastighet som med råge måste ha överstigit de 40 kilometer i timmen som är tillåtna på sträckan.
Femåriga bordercollien Vilda hoppade ut på vägen och det blev en våldsam kollision. Bildelar spreds över hela området och Vildas liv gick inte att rädda.
Lämnades gråtande
Vera Gärdemalm hade ingen telefon på sig och fick springa hem för att ringa veterinär. Chauffören fortsatte för att hämta upp kunder och lämnade Matilda gråtande vid hunden.
- Men han tog sig tid att ta namn och telefonnummer samt att upplysa oss om att vi var skyldiga att betala för skadorna på bilen eftersom hunden inte är kopplad, säger Matilda.
Vera Gärdemalm driver till vardags en advokatfirma och är väl medveten om hennes ansvar som hundägare.
Hon har ändå gjort en egen polisanmälan eftersom hon anser att det är uppenbart att taxichauffören körde för fort och för vårdslöst.
Medvållande?
- Jag anser att han åtminstone borde kunna betraktas som medvållande om han har gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik, säger hon.
Hon har inte någon större förhoppning om att saken kommer att prövas i domstol. Det är tveksamt och deras egna vittnesmål och den tekniska bevisningen räcker för att åklagare ska kunna väcka åtal. De kallade heller aldrig polis till platsen.
För Vera Gädemalm och hennes familj är det minst lika viktigt att sätta fingret på det beteende som hon anar är utbrett bland taxichaufförer.
- Många som jag har talat med har också erfarenhet av att taxichaufförer kör alldeles för fort. Nästa gång kanske det är ett barn som hoppar ut på vägen.
Ska vara föredöme
Torbjörn Linghall, ordförande för Taxi Kiruna, säger att det inte är acceptabelt att köra för fort med taxin. Under det senaste året har man tagit fasta på problemet och börjat lära nya chaufförer att vara ett föredöme i trafiken.
- Vi har också skrivit ned ett policydokument som bland annat handlar om kontanthantering, rånrisken, men också om hur man ska köra sin taxi, säger han.
Dokumentet är något efterfrågas av Arbetsmiljöverket men är också framtaget för egen del.
Kommer det att kunna få ett genomslag i trafiken?
- Jag hoppas det. Varje år när vi får nya chaufförer går vi igenom det här. Vi understryker också på åkarmöten att man ska hålla hastigheten, säger han.