AC Invest i Norr AB, med säte i Malmberget, hyr ut två anläggningar till Migrationsverket som de använder som tillfälliga boenden för asylsökande i Vittangi. Ett av dem är det gamla Lindqvists hotell. I dag bor omkring 30 asylsökande där. De berättar att varmvattnet ibland kan vara borta en vecka i sträck. Av de två tvättmaskiner som finns att tillgå har en gått sönder så nu är de 30 personer som delar på en maskin. Det svåraste för de som bor där är att veta vem de ska vända sig till när sakerna inte fungerar.
Vet inte var de ska vända sig
– Vi vet inte varför det är såhär och vem som ska ordna det. Det finns en serviceman, men när vi pratar med honom är han upptagen. Vi vet inte hur det funkar, när man frågar säger han att de inte har tid, säger en av de som bor där.
Vad vill ni att Migrationsverket ska göra?
– Kanske tänker Migrationsverket att huset och mat räcker. Vi vet inte vad våra rättigheter är, säger personen.
Jan Jordal, präst i Vittangis församling, är kritisk till hur saker sköts.
– Folk fryser inte ihjäl eller svälter ihjäl men det måste finnas någon slags värdighet, säger han.
Ska finnas på plats
I kontraktet som företaget AC Invest i Norr AB skrivit med Migrationsverket står att det ska finnas en ansvarig på plats 4 timmar per dag och att "leverantören ska åtgärda fel som uppstår på anläggningen". Leverantören ska ha personal tillgänglig som de boende dygnets alla timmar ska kunna kontakta om akuta fel uppstår. Trots att det står i kontraktet har de boende nu skrivit en lapp till Migrationsverket med saker som inte åtgärdats.
– Visst händer det att vi ibland får påminna om att vissa saker inte är åtgärdade, men jag tycker ändå att de försöker. Men är det så att tvättmaskinen är anmäld trasig flera gånger är det allvarligt, säger Maud Lantto, enhetschef på Migrationsverket i Kiruna.
Får ta det som finns
Migrationsverket betalar 98 000 kronor per månad för boendet, per år blir det 1 176 000 kronor.
Är det ett skäligt pris för detta boende?
– Det är en svår fråga att besvara. Vad skulle alternativet vara? Skulle vi hyra vanliga lägenheter är det andra prisnivåer såklart, men eftersom att det inte finns så måste vi vända oss till andra aktörer, säger hon.
Ni får ta det som finns tillgängligt?
– Ja, tyvärr är det så, säger hon.
"Försöker så gått det går"
Christoffer Lampinen som hyr ut fastigheten till Migrationsverket säger att han tycker att det fungerar bra.
– Vi försöker åtgärda saker så gott det går, ibland har vi många andra grejer så vi får prioritera, säger han.
Tycker du att det är en godtagbar standard för det ni får betalt?
– Vi har telefonnummer som man kan ringa om något är fel. Jag sitter inte med alla fakta, utan har folk som sköter detta och vi försöker prioritera och göra så gott det går, säger han.