Klart för Kirunas nya vägar

Det är klart hur de nya vägarna kring Kiruna ska dras.Däremot är det oklart när de ska börja byggas.Nu trycker Kiruna kommun på för att bygget av den nya Nikkaluoktavägen och den nya anslutningen till LKAB ska inledas snarast.

Korridorerna där de nya vägarna i Kiruna ska dras är spikade. Den nya genomfartsleden, E10, (grått fält på kartan) kommer att gå mellan samhället och Luossavaara medan den nya anslutningen till Nikkaluokta (randigt på kartan) ska gå öster och söder om Lombolo.                                                 KARTA: VÄGVERKET

Korridorerna där de nya vägarna i Kiruna ska dras är spikade. Den nya genomfartsleden, E10, (grått fält på kartan) kommer att gå mellan samhället och Luossavaara medan den nya anslutningen till Nikkaluokta (randigt på kartan) ska gå öster och söder om Lombolo. KARTA: VÄGVERKET

Foto: Vägverket

KIRUNA2008-12-24 06:00
Enligt en trafikräkning från 2006 kör omkring 700 tunga fordon till och från LKAB varje dag. Den tunga trafiken leds i dag via infarten vid gamla Viscariagruvan, men några enstaka lastbilar dundrar fortfarande efter Hjalmar Lundbohmsvägen förbi Stadshuset.
Omkring 85 procent av all tung trafik som anländer till Kiruna har LKAB som slutdestination.
Planerar ny LKAB-infart
Nu planerar LKAB för en ny infart till gruvområdet för att leda trafiken utanför de centrala delarna av Kiruna. Man har utgått från tre alternativ och gått vidare med att utreda en infart från Nikkaluoktavägen.
Samtidigt har Vägverket kommit långt med sin planering för en ny anslutning till Nikkaluoktavägen från E  10. Deformationerna från gruvan hotar den gamla anslutningen. Vägutredningen blev klar i somras och slog fast korridoren inom vilken vägen ska byggas.
Projekten ska samordnas och kommunledningen vill påskynda byggstarten.
- De har velat trycka på tidsaspekten och sagt att man vill ha vägarna klara till 2012, samtidigt som den nya järnvägen ska tas
i bruk, säger Christer Vinsa, chef vid samhällsbyggnadskontoret.
Ett års byggtid
Bengt Jonsson, projektledare vid Vägverket, säger att man bör klara av att genomföra själva bygget på ett år.
Men processen att ta fram en arbetsplan, som bland annat beskriver vägens exakta sträckning, och markinlösen tar betydligt längre tid.
- Vi räknar med att det tar tre år från det att man börjar med arbetsplanen att få den godkänd. Det är en demokratisk process med utställningar och samråd som är tidskrävande, säger han.
Dessutom måste Vägverket få klartecken från LKAB som ska bekosta bygget.
- Vi för diskussioner med LKAB om avtalskrivningar om ansvar och ekonomi, säger Bengt Jonsson.
Måste lösa finansieringen
Det är också fastslaget hur nya E 10 förbi Kiruna ska dras. Vägverket har tagit ställning för det som i vägutredningen benämns Luossavaara syd.
För att Vägverket ska kunna fortsätta planeringsarbetet måste dock finansieringsfrågan vara löst. Vägverket avvaktar också tills kommunen har kommit längre
i planeringen för det nya Kiruna.
- Om vi bygger nya E 10 i dag kommer vi att i princip inte ha någon trafik på den. Det är bara 100-150 fordon som passerar Kiruna varje dag utan att ha någon målpunkt i Kiruna. Även de som ska vidare ska först in och tanka, äta eller titta på något. Därför är det så viktigt att E 10 integreras med den övriga stadsutvecklingen, säger Bengt Jonsson.
Förstärkt underhåll
Han räknar med att den övriga trafiken förbi Kiruna ska kunna gå på nuvarande E 10 ett bra tag till, dock med ett förstärkt underhåll.
Vägen är inte så känslig för deformationer som järnvägen eller ledningsnätet till den närliggande bebyggelsen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om