Den nya sträckningen kommer att gå strax norr om nya Kiruna centrum, från Tuolluvaara till lokstallsområdet där den ansluter till befintliga E10:an.
Under måndagen tog LKAB, kommunen och Trafikverket ett gemensamt första skoptag i samband med byggstarten.
– Vägen är viktig för Kiruna, regionen och för hela Sverige, säger Helena Eriksson, regiondirektör Trafikverket, i ett pressmeddelande från LKAB.
Det planeras för tio passager för gång- cykel- och friluftsliv.
Skidspåren på Matojärvi håller just nu på att dras om till ett spår på 3,5 kilometer. För att komma till jägarspåren måste skidorna tas av för att passera vägbygget. Nästa säsong utlovar Trafikverket ett nytt spår på fem kilometer.
– Genom byggandet av den nya E10 kommer LKAB:s behov av mark för fortsatt gruvdrift att tryggas samtidigt som både befintlig stad och Kirunas nya centrum kommer att få nya viktiga väganslutningar, säger Mikael Westerlund, LKAB samhällsomvandling.
Den andra etappen av vägbygget startar 2019 och vägen ska vara helt klar 2020. Projektet väntas kosta en halv miljard kronor.