Kirunas nya bangård kan minska vägtransporterna

Kirunas nya godsbangård, den nordligaste i Sverige, är körklar. Om allt går som det ska kommer den innebära att mycket gods som nu går med lastbil kommer kunna köras på tåg istället.
– Som det är nu lyfts mycket gods av i Gammelstad och går på lastbil norrut, säger Sture Åberg, VD Kiruna Cargo.

Jan Lundgren, LKAB

Jan Lundgren, LKAB

Foto: Simon Eliasson

KIRUNA2013-07-03 05:14

Den nya godsbangården har byggts upp på baksidan av Kirunavaara och är en följd av att dagens bangård i centrala Kiruna kommer måsta avvecklas allt eftersom gruvan breder ut sig.

Nära LKAB

Den gamla bangården var omodern och hade inte alls den kapacitet som den nya bangården har.

Förhoppningen är att knyta till sig bolag som i dagsläget transporterar mycket gods via lastbilar.

– Den nya bangården ligger väldigt nära LKAB:s verksamhet, och vi för samtal med dem för att få över en del på järnvägen, säger Sture Åberg.

Enligt honom är inget klart ännu, men förhoppningen är att just LKAB i framtiden kommer vara en stor och viktig kund.

Från centrum

Jan Lundgren är projektchef på LKAB ser möjligheter med den nya bangården.

– Det finns flera fördelar. Vi har nära till vår verksamhet och slipper mycket transporter genom centrala Kiruna. Idag tar vi emot 200 ekipage per dygn, säger Jan Lundgren.

Det är bland annat komponenter till sprängämnen och olja, kalk och andra bulkvaror som nu går på lastbil.

– Just nu tittar vi tillsammans med Kiruna Cargo på vad som kan lyftas av vägarna och istället gå på tåg, säger Jan Lundgren.

Norskt gods

Till att börja med kommer en stor del av det gods som går till norra Norge istället gå via Kirunas nya godsbangård. Detta för att Narviks bangård ska stänga i två veckor för underhåll.

Som tack för hjälpen har norska Jernbaneverket finansierat ett av spåren.

Bland annat företaget Schenker kommer nyttja bangården under de två veckorna i sommar.

– Vi ser ett samarbete med Kiruna Cargo även efter de två veckorna, säger Jon Austrheim, avdelningschef.

Just nu går en stor av företagets gods till Finnmark via landsväg. Vid järnvägstransport via Kiruna kan de spara ett dygn.

– Det är stabilt, miljövänligt och mer ekonomiskt. Nästa år tror jag vi har ett samarbete klart, säger Jon Austrheim.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!