Kirunas flygplats bereder plats för mer charter

Mark- och miljödomstolen ska snart ta ställning till Swedavias ansökan om att fortsätta verksamheten på Kiruna Airport.

Landning. Idag är landningsbanan 2500 meter lång, och någon förlängning är inte längre aktuell.

Landning. Idag är landningsbanan 2500 meter lång, och någon förlängning är inte längre aktuell.

Foto: Ulrika Isaksson

Kiruna2016-08-22 20:41

I en ansökan som ska upp i mark- och miljödomstolen i början av september hoppas Swedavia på att uppdatera sitt tillstånd – och samtidigt utöka verksamheten. Idag får högst 15 970 flygrörelser, alltså starter och landningar, äga rum på Kiruna airport varje år. Det nya tillståndet, som flygplatsen ansöker om, medger snarlika 16 000 flygrörelser – skillnaden är att man nu vill få tillstånd för en högre andel linjeflyg och charter, 5500 flygrörelser jämfört med dagens 3400.

– Man märker en efterfrågan från regionen. Det är samma ute i alla landsändar, alltså utanför storstäderna – det finns ett stort intresse av att kunna åka på charter direkt från sin hemflygplats, säger Mona Glans, tillförordnad flygplatschef Kiruna Airport.

Från början ville Kiruna Airport dessutom förlänga landningsbanan med en halv kilometer. Detta för att större flygplan ska kunna trafikera Kiruna airport – till och från destinationer på andra kontinenter, som till exempel Asien. Den delen av ansökan drog man emellertid tillbaka så sent som förra veckan.

– Den största anledningen är att man inte ser några affärsmässiga skäl att förlänga landningsbanan, och det finns inte heller någon finansiering, säger Mona Glans.

Hon poängterar att man har jobbat med miljötillståndet många år.

– Saker hinner förändras. Tidigare var bland annat frågan om rymdturism från Kiruna rätt så het, men det är den inte längre. Och det kostar väldigt mycket att förlänga landningsbanan, säger Mona Glans.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!