Det var under fredagen förra veckan som en lastbil kolliderade med en personbil och två män omkom. Olyckan inträffade på E10 söder om Abisko i höjd med Stordalen.
– Vägen är smalare och kurvare när du åker från Kiruna till Riksgränsen än vad den är mellan Töre och Kiruna och det är ju en väg som trafikeras allt mer av både lastbilstrafik och turister. Det är inte rimligt att statusen är som den är på en Europaväg, säger Stefan Sydberg (M), kommunstyrelsens andre vice ordförande.
– På en Europaväg så ska det vara en 2+1 väg så att du har ett vajerräcke som separerar trafiken så att det inte skapar möjlighet för det som hände i fredags.
Moderaterna har länge lyft standarden på väg E10 som en viktig fråga.
– Det är ingenting nytt att vi vill ha en förbättring av standarden på E10, det aktualiseras nu när det sker en dödsolycka, men jag är helt övertygad om att det inte bara är vi som parti som tycker att E10:an behöver förbättras. Men det handlar också om vad staten prioriterar och det är olyckligt att man inte prioriterar Norrbotten, säger Stefan Sydberg.
Olyckan som inträffade förra veckan är långt ifrån den första längs sträckan. I maj 2018 frontalkrockade en långtradare och en personbil så våldsamt att personbilen fattade eld. Två personer avled. Olyckan inträffade även den i höjd med Stordalen.
Stefan Sydberg kommer att ta upp vägfrågan med övriga i kommunledningen.
– Vi hade olyckan på väg 365 med Schweizarna som dog olyckligt, och nu ytterligare en dödsolycka på E10:an. Det är klart att vi behöver diskutera även i kommunledningen om det finns någonting vi kan göra.
Lennart Hellsing, kommunikatör på Trafikverket, vill vara sparsam med kommentarer när det gäller en trafikolycka.
– Vi utreder alla trafikolyckor och alla faktorer som kan ha bidragit till olyckan. Syftet är att förbättra trafiksäkerheten. Men det går inte att uttala sig i samband med en enskild olycka, säger han.
– Vi vet att det finns oerhört många behov som är prioriterade och de prioriteras i nationell plan och i länsplaner. Vi levererar underlag och sedan är det politiska systemet som avgör vad som ska byggas först och vad som ska byggas sen.
Lennart Hellsing håller med Sydberg om att separerade vägar är att föredra.
– Mötesseparerade vägar och vägar där det finns trafiksäkerhetskameror är de säkraste vägarna.