Taket i hyresgästens tak har varit uppslitet i flera månader. Någon arbetsplanering för lång tid det ska ta att åtgärda har hon inte fått.
– Vid en vattenskada kan vi inte säga ett datum, för det måste torka. Då har man kontinuerliga mätningar, som vi har gjort i lägenheten ovanför, och när det är torrt kan man börja återställa, säger Mikael Fors.
– Problemet är att hon har en ventilationskanal som är trasig, med asbest. Och det är därför vi erbjöd en lägenhet på Thulegården, för det kommer att ta fyra dagar och hon kan inte bo där när man börjar riva. Så därför har vi inte kunnat sätta igen det.
Kvinnan tackade nej till Thulegården, som är ett seniorboende, för att hon var rädd att smitta någon där med corona.
– Det är som en vanlig lägenhet, så det är som att hon skulle ha egen lägenhet, säger Mikael Fors.
Enligt kvinnan så har hon inte fått de papper hon behöver för att kunna få hjälp från sitt försäkringsbolag.
– Hon har fått alla papper, så fort vi har hunnit ta fram det så har hon fått allt det hon har begärt. Jag känner att vi har gjort det vi har kunnat.
Finns det någon tidsplan för när det ska vara åtgärdat?
– Nej, tidsplanen är direkt när hon kan hitta något annat boende, hon kan inte vara där i fyra dagar eller en vecka när vi sanerar där. När vi har sanerat så kan det ta två, tre dagar att få igen taket.
Kvinnan kommer att få en hyreskompensation.