- Allt går ut på att få till en nästa generations lösningar för att transportera bulkmaterial. Att föra över från lastbilar till järnväg för miljöns skull och göra järnvägstransporten smidigare, säger Bengt Bolsöy som är teknisk chef på Kiruna Wagon.
Det EU-finansierade 60 miljoner kronors projektet heter Horisont 2020 och förväntas betyda mycket för Kirunaborna och generera många arbetstillfällen på sikt.
– Man vill utveckla en helt ny standard för hur man fraktar bulkmaterial. Att Kiruna Wagon utsetts genererar inledningsvis kanske bara tre arbetstillfällen i projektet men på samma sätt som Kiruna Wagon får tillverka tusen vagnar åt LKAB så ser man framför sig att Kiruna Wagon blir en stor vagntillverkare för hela Europa. Och det är visionen att de arbetstillfällena tack vare projektet hamnar här, säger Daniel Kangas som är produkt- och kommunikationsutvecklare.
Kiruna Wagon började sin verksamhet för tio år sedan på initiativ av LKAB för att LKAB skulle få vagnar. Till en början ägdes Kiruna Wagon till en tredjedel av LKAB och i övrigt av verkstadsföretag i Kiruna. Nu är det Nybergs mekaniska och Rönnquist & Wettainen som är ägare. De är 9 stycken som sitter på Kiruna Wagons kontor och 20 stycken som arbetar i verkstaden. Tillsammans med Nybergs mekaniska och Rönnquist & Wettainen är de runt 160 stycken.
– Vi satte en strategisk plan 2007 som vi följt slaviskt, berättar Fredrik Kangas som är Kiruna Wagons vd.
Den sista punkten på den strategiska planen är att gå ut på export år 2015.
– Då vi visste att vi skulle ha tillräckligt många färdiga produkter för att våga gå utomlands och ha en rimlig chans att få en affär. Vi visste också att 2015 är vår marknad egentligen slut på hemmaplan, säger han och fortsätter:
– Vi har en tydlig ambition. Vi har fått börja genom att göra affärer med LKAB. Och genom att LKAB är världens modernaste järnmalmsgruva så lär vi oss av att arbeta mot dem och då vill vi göra produkter och tjänster som vi kan sälja övriga världen och skapa den tillväxten på orten som inte finns i Kiruna. LKAB har hållit på i över hundra år utan att ett enda teknologiföretag avknoppats i Malmfälten. Så det är den stora utmaningen vi lyckats med, att bryta den trenden.
Flera nya länder har redan börjat visa sitt intresse för Kiruna Wagons lösningar.