Kiruna vill minska sitt SAS-beroende

Den akuta SAS-krisen ser ut att gå mot en lösning.Personalen på flygplatserna i Luleå och Kiruna tar en tuff smäll, men resenärerna kan andas ut.Samtidigt pågår diskussionerna om hur Kiruna ska bli mindre beroende av SAS.

För Stefan Tennström och kollegorna vid SAS i Kiruna var det jobb som vanligt trots att bolagets framtid avgjordes vid förhandlingsborden i Köpenhamn. "Ovissheten har varit en påfrestning för oss alla", säger han.FOTO: HANS STERNLUND

För Stefan Tennström och kollegorna vid SAS i Kiruna var det jobb som vanligt trots att bolagets framtid avgjordes vid förhandlingsborden i Köpenhamn. "Ovissheten har varit en påfrestning för oss alla", säger han.FOTO: HANS STERNLUND

Foto: Hans Sternlund

KIRUNA2012-11-20 05:00

Det var business as usual på Kiruna flygplats vid SAS lunchflyg till Stockholm.

På ytan märktes inte krisen och ovissheten, men de anställda följde nervöst förhandlingsläget i Köpenhamn samtidigt som de skötte incheckningen.

- Ovissheten är påfrestande för alla. Men alla jobbar på, det är det som är så fantastiskt, säger Stefan Tennström, SAS-chef i Kiruna.

Tar man sig hem?
Han har heller inte märkt av spänningen bland resenärerna.

- Jag har fått någon enstaka fråga om man vågar flyga och om man kommer sig hem igen. Men samtidigt finns det ju inte så många alternativ.

Det är det som är dilemmat när det gäller SAS och Kiruna. Det finns just nu inga andra operatörer sedan Norwegian lämnade Kiruna för två år sedan.

Ett sätt att minska beroendet är naturligtvis att locka nya operatörer som kan verka vid sidan av SAS.

Enligt Peter Salomonsson, chef vid Swedavia i Kiruna, vore det emellertid att börja i fel ände. Man måste först få en större volym av resande.

Gemensam flygplats
Han väcker därför tanken om att satsa på en enda flygplats i Malmfälten.

- Vi kan aldrig tvinga fram en sådan lösning, men om du frågar mig om hur vi ska få hit fler bolag så vore det ett sätt. Det skulle skapa tillväxt, trygghet och stabilitet, säger han.

Omkring 200 000 personer reser till och från Kiruna flygplats varje år. Motsvarande siffra för Gällivare är 40 000.

- Med en gemensam flygplats skulle vi kunna gå från två-tre avgångar till fem-sex avgångar om dagen. Det skulle förstås kräva mycket bättre tillgänglighet, säger Peter Salomonsson som förespråkar ett resecentrum med tågförbindelse vid flygplatsen.

Sluss till regionen
Erica Mattsson, verkställande direktör hos Kiruna Lappland, tror att en flygplats i Malmfälten inte behöver vara till nackdel för turismen i området.

- Kiruna fungerar redan i dag som en sluss in till regionen för turismen. Det beror till stor del på att SAS är en nätverksoperatör. Det är lättare att komma in från utlandet, säger hon.

Framför allt anser hon att turistnäringen för egen del behöver jobba hårdare för att öka resandeströmmarna. Det skulle kunna locka nya bolag som ger konkurrens, bättre biljettpriser och mer kapacitet.

Samtidigt uppvaktar kommunledningen och delar av Kirunas näringsliv infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i dag. Det skulle ha skett oavsett utgången i SAS-förhandlingarna.

Kommersiellt lönsam
Kommunalrådet Kristina Zakrisson anser att regeringen bör överväga att upphandla flygtrafiken på Kiruna, trots att den är kommersiellt lönsam.

- Om det är enda sättet att garantera en fungerande flygtrafik så får man kanske fundera på det.

Hon tar upp exemplet Norwegian som förvisso gjorde vinst på sträckan, men lämnade Kiruna för att det fanns ännu högre vinster att hämta på andra sträckor.

- Det visar att även lönsamma linjer kan bli utan operatör. För Kirunas del skulle ett sådant scenario vara förödande, säger Kristina Zakrisson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om