– Det var tänkt som vägar mellan de här områdena och fanns inte med i ansökan om köp, säger Eva Ekelund, mark- och exploateringschef.
Totalt utgör ”remsorna” cirka 42 hektar mark som kommunen behöver köpa i den framtida stadskärnan.
Köpet godkänt
Eva Ekelund arbetade själv inte på Kiruna kommun när misstaget skedde. Enligt henne krävde Statens fastighetsverk en beskrivning av vad som skulle göras i varje område som kommunen ville köpa.
Varför la man inte in remsorna på en gång?
– Jag har frågat samma sak. Statens fastighetsverk menade att vi var tvungna beskriva vad vi skulle göra i varje område. Så gjorde man sådana här plättar där vi beskrev vad varje skulle innehålla, och remsorna var marken som blev över. Det var tänkt som vägar mellan områdena, säger Eva Ekelund.
Nu har alla remissinstanser godkänt köp av ”remsorna” och beslutet ligger hos Landsbygdsdepartementet.
Har det försenat något?
– Egentligen inte, eftersom det är först nu vi står i begrepp att starta. Vi inleder med stadskärnan, och där äger LKAB större delen av marken, säger Eva Ekelund.
Ligger på is
På kartan över Kiruna finns elva områden utmärkta som kommunen först ville köpa. Av dem är nu fyra områden så gott som klara för köp – de områden som berör stadskärnan.
– Får vi nu besked så kan vi betrakta oss som ägare. Frågan ligger på Landsbygdsdepartementets bord, men är så gott som klar, säger Eva Ekelund.
De övriga områdena ligger i dag på is.
– Vi avvaktar med de områdena eftersom dragningen av E 10 inte är färdig. Dessutom ligger delar av dem ovanpå Lappmalmen. Vi vill inte köpa mark som senare visar sig vara olämplig för bebyggelse på grund av gruvbrytning eller för att E 10 ska gå där, säger Eva Ekelund.
Överenskommelse
Ett av områdena som nu ser ut att bli godkända till försäljning från Statens fastighetsverk är det nya industriområde som ska anläggas mellan Lombolo och flygplatsvägen. Men det har inte varit helt oproblematiskt.
Till att börja med sa länsstyrelsen och Jordbruksverket nej till köpet, då området är riksintresse för rennäringen. Gabna sameby har sin renflyttled i området.
Beskedet kom just efter att företrädare från Gabna och Kiruna kommun gjort en överenskommelse för området – där Gabna sa ja till köpet.
En rörig historia, som nu ser ut att ha fått en lösning. Beslutet ligger nu, även det, hos Landsbygdsdepartementet.
– Överenskommelsen innebär bland annat att vi kommer stängsla in den del av industriområdet som vätter mot renflyttleden. Sedan ska de skoterleder som i dag går genom området dras om, och det är väl ganska självklart, säger Eva Ekelund.
Priset okänt
Vad gäller kostnaderna för de här markköpen så är det fortfarande oklart vad priset kommer bli.
– Vi har inte gjort upp om det ännu. Det kan inte röra sig om några stora kostnader då det är ”råmark” det handlar om, men det är viktigt att säga att vi inte har några avtal, säger Eva Ekelund.
Men kostnaderna kommer tas av LKAB?
– Vi har inget avtal med dem heller i dagsläget. Men kommunens inställning är ju att LKAB ska bekosta konsekvenserna av deformationerna, säger Eva Ekelund.
De slutgiltiga besluten ligger alltså nu hos regeringen genom Landsbygdsdepartementet. Enligt Eva Ekelund är det mycket som har förbättrats i kontakten med myndigheterna vad gäller markfrågan.
– Det är inte så lätt att ta till sig vad som händer häruppe. För någon i Stockholm låter det inte så mycket om 3 000 lägenheter ska bort när man där pratar om att bygga 100 000. Nu har de fått upp ögonen för det här, och när jag ringer dit nu säger de ”det är prioriterat”, säger Eva Ekelund.