Henrik Päiviö heter mannen bakom det medborgarförslag som nu har resulterat i att Kirunas kommunala vägar nu blir saltfria. Beslutet klubbades igenom i kommunfullmäktige under måndagen.
– Det är hur bra som helst, det här har man väntat på, säger Henrik Päiviö.
Han uppmanar nu invånare i grannkommunerna att också lägga fram medborgarförslag om ett stopp för vägsaltet. Om fler kommuner följer Kirunas exempel kanske också Trafikverket slutar att salta de statliga vägarna, som till exempel E10:an, som inte omfattas av kommunens beslut, säger Henrik Päiviö.
– Då kan vi sätta press på Trafikverket. Då kanske de förstår att norrbottningarna inte vill ha salt på vägarna.
Det är nämligen Trafikverket som ligger bakom det mesta av saltandet i Kiruna. Kommunen har historiskt använt väldigt lite salt på sina vägar.
Henrik Päiviö lyfter fram miljöskäl som ett argument för att sluta salta vägarna. Ett annat argument handlar om att saltet lockar ut renar i trafiken, något som riskerar orsaka olyckor.
Trafikverket, däremot, anser att saltade vägar är säkrare. De saltar vägarna i Kiruna från hösten till och med 1 december.
– Det har med trafiksäkerheten att göra. Varaktigheten är bättre med salt när det gäller de första halkperioderna. Sanden blåser i diket. Vi saltar inte för saltets skull, säger Mikael Lindholm, enhetschef för vägunderhåll på Trafikverket.
Men Henrik Päiviö tror att det är pengarna som styr.
– Det är billigt med salt, det är därför.