Kiruna sparar på skoterleder

Kiruna kommun drar in större delen av anslaget för preparering och underhåll av skoterleder. Kvar blir bara en ringled runt stan och pistning till Rautaspremiären.

Foto: Pär Bäckström

KIRUNA2010-03-03 21:37

Underhållet av Kiruna kommuns nästan 1 100 kilometer skoterleder har kostat omkring 700 000 varje år.
I kommunens stora sparprogram ströks en knapp halvmiljon och kvar blir bara 214 000 kronor. Det räcker till att behålla skyltar, placera ut ruskor samt till att preparera ringleden runt stan och leden till Rautasjaure.
Ledavgifter
Kommunalrådet Lars Törnman (S) öppnar för andra finansieringsformer, som till exempel ledavgifter.
- Om man kan betala för att åka slalom eller gå på badhuset kan man säkert betala för att få köra skoter på välpreparerade leder. Särskilt om man har betalat 150 000 för skotern och lika mycket till för ark, kläder och tillbehör, säger han.
En annan möjlighet skulle vara en statlig skoterledsskatt där pengarna betalas ut till kommunerna efter antal skotrar.
- Vi har egentligen fört alla möjliga diskussioner om hur man skulle kunna lösa det här. Näringslivet som drar nytta av skoterturismen borde till exempel kunna vara med och betala, säger Törnman.
Vid Vinterstadens skoterförening är man inte alls oemottaglig för att införa skatter eller avgifter så länge det inte bygger på frivillighet.
"Det blir kaos"
- Vi initierade idén om avgifter en gång i tiden. Nu följer vi diskussionen om vad det finns för möjliga former. Det blir ett stort möte i Luleå i ämnet om ett par veckor, säger vice ordförande Micael Jernelöf.
Han säger att det är bråttom med att hitta en fungerande modell till nästa säsong.
I år får skoteråkarna i Kiruna räkna med att ta sig fram bäst de kan i terrängen.
- Det blir kaos. Finns det inga leder då kör man hejvilt. Om det däremot finns preparerade leder kör man på dem på samma sätt som en bilförare hellre kör på en slät väg än en gropig grusstig, säger Micael Jernelöf.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!