Kiruna – reklamarnas favorit

Vildmarken är reklamarnas nya studio. NSD har exklusivt fått följa med under inspelnigen av den nya Volvoreklamen i Abisko. Denna gång är det Börje Salming som är stjärnan.

Inspelning. Innan Börje Salming klev in i produktionen filmades en bilscen med helikopter. ?Foto: Aron Engman

Inspelning. Innan Börje Salming klev in i produktionen filmades en bilscen med helikopter. ?Foto: Aron Engman

Foto:

KIRUNA2014-11-27 20:38

Under gårdagen spelades inledningen av den nya Volvoreklamen in i Abisko. Temat är mångfald och reklamen ska spelas in på ytterligare ett flertal platser runt om i Sverige. Att de just valde Lapplandsfjällen förklara Andreas Malm, art director på reklambyrån Forsman och Bodenfors, så här:

– Vi vill ju beskriva att Volvo har färgats av hela Sverige. Vi lever hela tiden i fyra årstider och det finns väl ingenting som beskriver våra svenska förhållanden så bra som att befinna sig här uppe. Det finns inget som är vackrare på ett så kompromisslöst sätt.

Men det här är inte den enda reklamfilm som spelats in här uppe. Lapplandsfjällen verkar vara ett populärt område. Den förra reklamen med Zlatan Ibrahimovic som fick stort genomslag gjordes i Gällivare. Och Andreas Malm har även gjort jobb åt bland andra Helly Hansen i Kiruna.

– Jag tror att fler och fler människor har börjat inse hur fantastiskt Sverige är som land. Bara man letar lite, säger han.

Kenny Hansson driver en egen firma i Kiruna och har livnärt sig på filminspelningar i flera år. Under ett år hinner han med ungefär 10-15 olika projekt och han har sett att reklambyråerna intresserat sig mer och mer för de möjligheter som vildmarken erbjuder.

– Allt som har med snö och vildmark att göra, det har jag inriktat mig på och det har alltid funnits reklamjobb här uppe i fjällen. Men det har ökat de senaste åren, säger han.

Blåkläder, Fortum, Goodyear, Marabou, Audi och Saab är exempel på några av de mer kända företag som låtit göra reklamer i Kiruna.

Till just den här filmen ville reklambyrån knyta till sig en ny känd svensk. Men denna gång är det inte en fotbollsspelare som står i centrum – utan ishockeylegenden Börje Salming. Anledningen är att han har sin rötter här.

- Volvo är ett svenskt företag som vårt och det passa bra in. Det som vi ska göra idag, det är i norrland och jag kommer härifrån. Det är viktigt för oss att vara trovärdig, säger Börje Salming.

Det pratades om en Zlatan-effekt efter förra reklamen. Tror du att det blir en Börje-effekt nu?

– Det ska vara en liten i sådana fall, jag kommer så lite tror jag.

Kör du själv Volvo?

– Nej, det gör jag inte ännu. Men det hoppas jag att jag ska göra sen.

Reklamen kommer att premiärvisas i början av nästa år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om